De beste forutsetningene for å lykkes med netthandel

Sindre Johansen
11.nov.2019 10:46:18

Ferske tall fra Virke viser at mange netthandelsfirmaer sliter økonomisk, eller går konkurs. Konkurstallene for netthandel har økt med 43 prosent i forhold til 2018, sier Harald J Andersen, direktør for handel i Virke, til DN. I 2018 gikk over halvparten av nettbutikkene med underskudd.

Dette er ikke overraskende lesing. Mange nettbutikker etableres idag med forankring i en nesten naiv motivasjon om snarlig suksess og lett tjente penger. Store beløp benyttes til å lage fancy layout til nettbutikken. Det visuelle inntrykket virker å være viktigst for å vinne konkurransen om kunden, når det egentlig dreier seg om kontroll på logistikken. 

Les også: Kunsten å prise en vare rett i netthandel

Det aller viktigste i en netthandel
Det aller viktigste er å levere de varene kundene bestiller til rett tid. Eller enda mer konkret, vite om man i det hele tatt har varene på lager. Her er noen spørsmål som bør tenkes gjennom:

  • Hvordan skal varene sendes eller hentes?
  • Hvordan er rutinene for «klikk & hent»?
  • Hvordan håndteres returer og kreditering ?
  • Hvordan er rutinene for bestilling fra leverandør, og oppfølging av varemottak?
  • Hvordan kan vi sikre at kunden får bestilt varer, selv om de ikke er på lager?
  • Når ankommer varene som ikke er på lager?

Netthandelselskaper ønsker å fremstå som proffe, men mange benytter arbeidsmetoder som er preget av mange manuelle mellomledd for håndtering av ordre. Kjenner du igjen denne arbeidsflyten?

  1. Netthandel systemet lager en mail med bestillingen
  2. En person puncher ordren videre manuelt.
  3. Deretter opprettes manuelle fraktdokumenter og en dialog med aktuelle fraktaktører.
  4. Regnskapsfører avstemmer innbetalinger mot banken og nettbutikkens betalingsløsninger.

Les også: Slik fungerer Visma.net ERP sammen med din e-handel

Disse rutinene er tidstyver som skaper frustrasjon og dyre tilleggskostnader. Budskapet er derfor like enkelt som det er innlysende: Skal netthandelsfirmaer lykkes, må de ha minst like «lekre» løsninger på «bakrommet», som layout på nettbutikken.

Invester i skybaserte ERP-systemer som snakker med netthandel systemer. Først da oppnår dere en velfungerende omni-kanal!

Kanskje du liker

disse historiene om E-handel