Denne uken fikk AS Norge seg en reality check.

Sindre Johansen
16.mar.2020 18:22:26

Er det mulig, på under 24 timer, å snu seg helt om, flytte alle ansatte over på hjemmekontor og fortsatt ha businessen kjørende som om ingenting har endret seg?

For mange er vel svaret nei.

Lite er lagt til rette for den type situasjon vi står i nå, og dette er den ultimate testen på om systemene du bruker hver dag har hengt med i tiden, eller ikke.

Les også: Det er ikke Amazon sin skyld at du går konkurs

Kan du for eksempel logge deg på hvor som helst, fra hvilken som helst PC, Mac eller Chromebook for å nå ut til dine kunder og kolleger, eller må du installere klienter, akseptere hakkende video og dårlig lyd, og at ingen samhandlingsløsninger på plass?

De fleste kjente nok at det lugget greit når alle måtte i husarrest.

Jeg krysser alt jeg har for at dette ikke blir den nye normalen. Likevel, når vi ser at ting skjer så fort fra én dag til en annen, tenker jeg at vi som bedrifter må være på, og sørge for at vi har en plan og systemer som gir oss mulighet til å kaste oss rundt og være operasjonelle uten å måtte gjøre omfattende endringer internt.

Les også: Hva er ERP, egentlig?

Vi i Cloud Connection hadde muligheten til å snu helt om: vi tok laptop-en under armen, gikk rett hjem og hadde likevel umiddelbar tilgang til alt og alle. Sånn er det å være digital.

Gjorde vi noen endringer? Ja, selvsagt. Å plutselig ha femten kontorer i stedet for ett gjør noe med dynamikken. Derfor har vi opprettet en egen Slack-kanal hvor vi starter hver dag med en videosamtale; der må alle på video og melde inn dagens gjøremål. Det handler om å se mennesker, og det handler om å være på og stå sammen mens vi er spredt.

Ellers er 100% av våre systemer i skyen og kan derfor kjøres i en nettleser uten noe behov for installasjon: Du trenger bare å låne en PC eller Chromebook og du er sikker på at alt snakker sammen fra du skrur på maskinen og kobler deg på nettet. Hos oss handler dermed alt om litt nye rutiner, ikke om systemene.

Kan din bedrift si det samme? Trengs det kun litt endring i rutiner, eller er det servere og systemer som ikke snakker sammen, papir som flyttes til lager; problemer som gjør den vanvittige utfordringen vi nå har fått i fanget nærmest umulig?

Les også: Årets Visma.Net Partner er Cloud Connection

Skybasert er ikke løsningen på alt, men det er vanvittig mye lettere enn fysisk å måtte inn på kontoret for å rette på ting, eller at en PDF skal gå på rundgang via mail før ting kan bli behandlet, godkjent og betalt.

Tiden vil vise hvor mange som klarer seg gjennom en slik krise. Kommer vi ut på andre siden bør vi sørge for at alt er satt i system, slik at vi er forberedt på og rustet for en ny krise ­­– selv om jeg personlig håper å ikke oppleve dette igjen.

"Cloud is a journey, not a destination"
/Sindre


DSC00142-2-1

Vil du jobbe fra hvor som helst?

Optimal arbeidsflyt med skybaserte økonomi og logistikksystemer.

Kontakt oss