TIL KUNDESIDE

Det er ikke Amazon sin skyld om du går konkurs, det er din egen!

Sindre Johansen
21.jun.2019 17:55:48

For et par uker siden ble Nordens største konferanse, NXT  - The future of Retail, holdt for alle som driver med e-handel. Jeg overdriver ikke når jeg sier at så og si alle foredragene inneholdt varslinger om hva som skjer når Amazon kommer til Norge: "Pass dere, pass dere."

Mye er viktig, men en ting er viktigst.
På konferansen snakkes det varmt om SEO, konverteringsoptimalisering, personlig shopping og A/B testing på knappene i nettbutikken. "Er det den gule eller blå knappen som fører til at kunden klikker “kjøp”?" Jeg er selvsagt enig i at alle disse tingene er viktig i det store bildet. Det bør selvsagt være færrest mulige klikk i handlekurven, MEN - det er også et stort men her.

Les også: Det perfekte logistikksystemet

Amazon handler jo ikke om disse tingene. Amazon handler om verdens råeste logistikk opplevelser. Det finnes ingen andre aktører på markedet i dag som leverer like raskt og smertefritt som Amazon. Vi snakker om rett vare, til lavest mulig pris, til rett tid, levert på dørmatta. Amazon har blitt til et imperium på leveranser. Ingenting er bedre for en forbruker enn rett vare til rett til. Da handler vi igjen, uavhengig om knappen er gul eller blå.

Hva skjer med verdikjeden når bedriften vokser
I min hverdag møter jeg kunder som har veldig ambisiøse mål om å doble og triple omsetningen i butikken de neste årene ved hjelp av e-handelen. De fleste har tenkt at Amazon kommer og at "nå må vi løpe raskt", men de har ikke helt klart å tenke på hva som skal til for å matche giganten.

Essensen av netthandel er å kjøpe inn og levere ut varer på beste måte. Det dyreste i netthandel er returer. Hvis bedriften vokser til 10 - 20 - 50 millioner i omsetning på nett uten å ha lagt en plan for verdikjeden vil det dukke opp mange feil. Feilene vil føre til misfornøyde kunder, haugevis av returer og mål som aldri blir nådd. Butikkdrift handler om den beste kundeopplevelsen, og den finner sted først når varen er levert helt hjem - helt uten problemer.

Les også: Konseptbutikker og nisje endrer driften

I all praten om brukeropplevelse og kundereiser glemmer vi nesten essensen av å drive varehandel. Det handler tross alt om å kjøpe inn varer og sende de ut til kundene. Det handler om å ha stålkontroll på lageret sitt og vite nøyaktig hvilke marginer og når de rette strategiske innkjøpene skal gjennomføres.

Løsningen ligger i kjernesystemene
Kjernesystemene, populært kalt ERP, er grunnmuren som skal sørge for at du lykkes. Det er faktisk helt essensielt at kjernesystemet og e-handel snakker sammen på en avansert og integrert måte, som summa summarum gjør det enklere for deg. De to forretningsområdene er to sider av samme sak og flyten mellom dem handler om mer enn å dumpe ut salgsordre til ERP og synce varelager tilbake.

Skal du lykkes i kampen mot Amazon må du se på hele verdikjeden som gjør at kundene dine kommer tilbake til deg om og om igjen av den enkle grunn at du er best på logistikk - ikke bare frontend og utseende.

Ingen pucher en ordre fra en e-handelsløsning i 2019

- Sindre Chr. Johansen 
Daglig leder i Cloud Connection

FERDIG PRISET TILBUD:
Hva koster et logistikksystem til nettbutikken? 

Vi har lagt ut et åpent og ferdig priset tilbud som forklarer deg hva du trenger og hva det koster å skape den råeste logistikkopplevelsen.

Hva koster et skybasert logistikksystem? Se åpent tilbud

Kanskje du liker

disse historiene om E-handel