Hopp til hovedinnhold
Hybrid,Work,After,Covid 19,Crisis,,Employee,Choice,To,Work,Remotely

Digitalisering & hjemmekontor

Endelig er restriksjonene fjernet, og hverdagen kan kanskje endelig gå tilbake til normalen. Bedrifter ser frem til å returnere til normal operativ drift og igjen møte kollegaer på kontorer og arbeidsplasser. Men våre forventninger og holdninger har endret seg i løpet av de to siste årene. Så hva innebærer egentlig den såkalte normalen i disse dager?

Pandemien og dens påvirkning på fremtidens arbeidsplasser

Det som de to siste årene har vært en utfordring for mange bedrifter og næringsliv, har kanskje nettopp blitt den nye normalen. Ansatte har blitt vant til å jobbe hjemmefra og har raskt måttet utføre viktige oppgaver eksternt og ikke på kontoret. Dette har for noen ført til kortsiktige løsninger som ikke er gunstige å fortsette med.

Vi kan ikke med 100% sikkerhet si hvordan arbeidslivet kommer til å se ut i løpet av våren, til sommeren eller om et års tid. Det eneste vi vet er at forventningene og forhåpningene hos mange vil være at alt vil blomstre og vi går tilbake til hverdagen slik den var før pandemien. Det er derimot ikke så enkelt. Arbeidstagere vil forvente mer fleksibilitet fra arbeidsgiver i tiden fremover og en hybridløsning av hjemmekontor og arbeidsplass vil nok være veien å gå fremover for mange. For digitale bedrifter som har systemer som tilrettelegger for dette vil det være enklere å tilby de ansatte denne fleksibiliteten.

Om vi ser to til tre år tilbake på hvordan selskaper har omfavnet den interne digitale reisen ser vi at noen har lyktes veldig bra. De kan tilby samme fleksibilitet fremover. Dette vil mest sannsynlig føre til effektiv og god menneskelig kapital i form av glade ansatte som presterer over forventning på jobb, samtidig som at de får mer tid til familie, venner og fritidsaktiviteter.

Hvordan kan bedrifter tilpasse seg?

For bedrifter som nå står ovenfor utfordringen at systemene deres ikke fasiliteter for en hybridbasert arbeidsdag, er det nå den digitale reisen starter for alvor. De må kartlegge hvordan de skal tilpasse seg det faktum at ansatte ønsker å se en endring i fleksibilitet. Videre må de undersøke prosessen for å skaffe seg og investere i rett system for sin bedrift, slik at de ansatte får den beste løsningen.

Antageligvis er det mange bedrifter rundt omkring i Norge som nå tenker mye på hvordan de skal løse den nye normalen. De jobber med å finne løsninger for sine ansatte slik at de ikke mister dem til andre bedrifter eller konkurrenter.

Hva kan dere gjøre?

For å avslutte med noen tips, så er det å identifisere deres mest kritiske prosesser og ta en gjennomgang av disse viktig. Undersøk om disse kan digitaliserer og gi de ansatte mer fleksibilitet. Ta kontakt med din systemleverandør og hør hvilke løsninger de kan tilby og prosessen rundt å implementere disse. Alt er mulig, nesten, om viljen finnes hos arbeidsgiver og bedriften vil fortsette å være konkurransedyktig i den nye hverdagen vi nå står ovenfor.