TIL KUNDESIDE

Er Cloud ERP bare keiserens nye klær ?

Jan-Elling Skaugerum
21.aug.2019 11:50:11

Norsk næringsliv blir mer og mer opptatt av å flytte sine administrative systemer til skyen. Vi ser en eksponensiell vekst i antall bedrifter som investerer i Cloud. Det er ikke nytt at bedrifter tar i bruk ny teknologi, men klarer de å utnytte systemenes fulle potensial? Min oppfatning er at mange av selskapene som investerer i et Cloud ERP system kan sammenlignes litt med keiserens nye klær.

For å høste fordelene, må det gjøre litt vondt først.
«Gammel vane er vond å vende» heter det. Vi gjør ofte det vi kan for å unngå endring. Respekten for endring - eller kanskje rettere sagt frykten - har ført til at bedrifter investerer i moderne, skybaserte løsninger som gjør nøyaktig det samme som det gamle. Det er nettopp dette alt dreier seg om i disse omskiftelige tider. Hvor endringsvillige er bedriftens ledere og ansatte?

LES OGSÅ: Vipps er kanskje den ultimate digitaliseringstesten?

Det er ikke uvanlig å bli møtt med utsagn som «Vi ønsker en ny og moderne administrativ løsning, men den må fungere som den gamle. Vi må kjenne oss igjen i det nye systemet!» Hvorfor skal de da investere i noe nytt ? Bare fordi det skal være nytt? Eller fordi et midlertidig behov må tilfredsstilles?

De færreste spør etter dokumentasjon på effektiviseringsgevinster og «return on investment». Ofte er anskaffelsesansvarlig simpelthen ikke i stand til å avdekke dette. Jeg tror dette har sammenheng med at personen ansvarlig helst vil unngå å konfrontere resten av organisasjonen med en endringsprosess. 

Spørsmålet alle anskaffelsesansvarlig bør stille

"Hvordan hente ut effektiviseringsgevinstene i et moderne, skybasert ERP-system, slik at investeringen ikke bare oppleves som keiserens nye klær ?»

Dette spørsmålet burde vært obligatorisk å stille leverandøren som implementerer den nye ERP-løsningen. 

LES OGSÅ: Forskjellen på et gammelt Windows ERP system og skybasert ERP.

Litt for mange er opptatt av detaljer omkring kontoplan, antall kostnadsbærere, lengde på artikkelnummeret og andre detaljer. Det de burde vært opptatt av, er om deres nye system faktisk kan samhandle digitalt med omverdenen og at manuelle oppgaver erstattes av automatiserte og tidsstyrte hendelser.

Eksempler på dette er;

  • Direkte samhandling med banken, der inn- og utbetalinger flyter sømløst med regnskapet
  • Godkjenning og betaling av leverandør-fakturaer, herunder også skanning og remittering
  • Automatisert samhandling mellom reskontro og innfordringsløsning.

Til deg som leder anskaffelsesprosessen: Søk litt større utfordringer.
Min oppfordring til deg som leder av en anskaffelsesprosess er derfor å søke litt større utfordringer enn du normalt ville gjort. Innse at et nytt system vil medføre endringskrav, og ta derfor de involverte med i endringsprosessen så tidlig som overhodet mulig. Og for all del - unngå at anskaffelsen havner i kategorien «keiserens nye klær»!

Hvilke gevinster kan du høste?
Book en kostnadsfri workshop!

Du får tildelt rapport over kostnadsbilde og hvordan det kan effektiviseres

Book en workshop

cloud-min

Kanskje du liker

disse historiene om Digitalisering