Hopp til hovedinnhold
bilde

Hvilket ERP system skal du velge?

Det er vel liten tvil om at nå er det skybasert ERP som gjelder. Har sagt dette i mange år, men nå ser vi flere og flere leverandører som snakker om "the on-prem end game". Med andre ord slutten på gammel og utdatert programvare som kjører på en Citrix eller lokal serverløsning.
Flere har uttalt at når vi går inn i 2030 så er all gammel Windows ERP programvare over. Jeg tror det skjer før og at de som sitter igjen i 2030 hører til den gruppen som er både villige til å betale for det og ikke minst har så mange spesialer at det tar lang tid å bytte ut, men at de har byttet ut komponenter en etter en.

Så har du god tid? svaret er egentlig nei for flere 10 000 bedrifter skal bytte fra gammel Windows ERP til skyen og det kommer til å bli like lang kø der som på levering av din nye el-bil. Så sett deg i førersetet og ta kontroll så du får hjelpen og leverandøren du ønsker.

Du har mest sannsynlig en del systemer som kanskje ikke snakker sammen i dag? Hvis du opplever at de snakker sammen så er det ofte en fil som flyttes hit eller dit og kanskje du til og med importerer en fil daglig/ukentlig/månedlig?
De nye skybaserte ERP systemene kommer med et grensesnitt som heter API og som gjør det vesentlig enklere å lage standard integrasjoner. Be om dokumentasjon på hvilke 3. parts systemer de har støtte for. Dette viser ofte om løsningen er attraktiv og fremtidsrettet.

Så er det til dine egne ambisjoner som selskap. Her er det avgjørende at dere som selskap har tydelige svar (så langt det er mulig da) på hvor dere skal være om 3-5 år. For svaret kan være noe annet om 2 år enn det er i dag. Velg et system du kan vokse med og ikke et du vokser ut av om 2 år. Det er uansett tungt å bytte system selv om det er skybasert, så tenk over dette.

Så er det hvilke systemer som finnes der ute og hva de er gode på. En rask huskeregel - vi alle skryter av det vi er best på og nevner kanskje ikke det vi er dårligst på. Står det ikke noe om at systemet har logistikk og har flere kundereferanser på det, men de sier selv de har det eller at det kommer så ta det med en klype salt.

Under har vi laget en guide basert utifra omsetning, hvor målet er å gi deg en enkel og raskt oversikt på hvilke systemer som kan passe for deg.

Omsetning: 1-30 millioner


Omsetter du for mellom 1 og 30 millioner så vil kanskje disse systemene passe best for deg, hvis du har enkle behov. Her er det ofte at du kjøper direkte fra leverandørene eller regnskapsføreren. Det er liten risiko å velge et system herfra og det koster lite å sette opp og komme i gang, men har en begrensning i muligheter så tenkt på det før du stuper inn i noe fordi det virker "billig". Hvis det ikke støtter de prosessene dere trenger så kan det være så billig du bare ønsker, men du får kanskje mer jobb og mye mer manuelle rutiner.

Jeg pleier å si at disse er som en firkantet boks og passer du inn i den boksen så er de perfekte, men hvis du ser at her strekker det ikke til så bør du se på andre løsninger, selv om utviklingen går fort så er dette volum tjenester mer enn dybde tjenester.

24sevenoffice

Kanskje verdens første skybaserte økonomisystem og det er norskt. Ganske imponerende i seg selv. God utbredelse blant regnskapskontorer da de satset tidlig på det. God på økonomi, prosjekt og time for mindre og mellomstor selskaper. Enkelt å komme i gang og enkelt å samarbeide med en regnskapsfører. Mangler en del på dybde, men god bredde innenfor deres styrker. Siden de var utrolig tidlig ute kan det oppleves som litt teknisk gjeld og at enkelte prosesser henger igjen i gamle nettlesere og integrasjoner som er litt enkle. Har også utviklet sitt eget lønnssystem som er i en tidlig fase nå. Lønn er krevende så er spent på hvor fort de kommer opp på et ok nivå i forhold til konkurrentene. Er tilstede i både Norge og Sverige for dere som driver forretninger i Norden.

poweroffice

Uttalte vel at de var verdens vakreste økonomisystem litt tilbake i tid og det er lite å si på brukergrensesnittet. Det er utrolig raskt og enkelt og kan funke for både små og litt større bedrifter. PowerOffice GO er utviklet fra “scratch” i skyen så det er det vi kaller “born in cloud” og dermed er et godt utviklet API for å lage integrasjoner. Hvis du har enkle behov og PowerOffice løser de så passer du sikkert utmerket i dette systemet.

Alt rundt time, prosjekt og mange integrasjoner gjør at selskaper selv opp mot 100 mill i omsetning bruker dette. De er gode på enkelhet, men hvis det skulle dukke opp mer avanserte ønsker på flyt, godkjenning, økonomimodell eller logistikk, så mangler systemet dybde. Et lite tips her kan være å ta en ekstra gjennomgang av hvor mye transaksjoner dere har for selve plakatprisen er en liten del av den totale kosten.

Vi har faktisk laget et Excel ark for å se når prisen krysser andre systemer og det skjer ganske fort så bruk litt tid på å skjønne hva sluttsummen på kassalappen blir.

Er kun i Norge og dermed litt begrensninger med tanke på valuta og håndtering av handel internasjonalt. Skal du utvide til Sverige så må du velge et annet system der.

tripletex

Begynte som et prosjektverktøy lang tilbake mot 2004 mener jeg å huske. Har i ettertid utviklet seg i en enorm fart og får tusenvis av nye kunder hver måned. Er selvsagt god på prosjekt og time og har egne bransjeløsninger for dette mot VVS og elektro. Har i mange år i likhet med PowerOffice erobret regnskapsbyråene og blitt en favoritt. Leverer også direkte eller via byrå. Har vært litt mange manuelle rutiner, men begynner å bli mer og mer automatisert.

Det samme her er selvfølgelig at det er enkelt å bruke og dermed litt mindre dybde på funksjonalitet. Har heller ikke avansert logistikk, men har kommet med en light versjon. Det er vanskelig å være enkel å bruke og samtidig ha en dybde. De har kommet med en integrasjon mot Rackbeat (Danskt WMS som er eid av Visma) der hvor de ikke strekker til med sin light versjon av logistikk.
Blir spennende å se om de kommer til å bruke Rackbeat mer og utvikle mindre selv. Tiden vil vise, men det var veien e-conomic (Danmarks største ERP system for SMB) gikk i Danmark etter oppkjøpet av Rackbeat.

Ellers litt det samme her som i de andre systemene over. Du er i stor grad ansvarlig for å implementere og du som bedrift må koordinere og få alt til å spille sammen som kan være litt styr. Nettbutikk mot Rackbeat, Rackbeat mot Tripletex og kanskje en kasse så blir det litt å holde styr på selv om alt er enkelt i utgangspunktet. Da bør du også her sette deg ned og forstå prismodellene for det blir mange bekker små og kanskje du er tjent med å velge en litt større løsning når alt kommer til alt?

Er også kun i Norge og dermed litt begrenset i forhold til internasjonal handel og valuta ol.

Hvorfor nevner jeg ikke Fiken, eAccounting, Conta osv. her? De er i mine øyne så enkle at det passer de absolutt minste selskapene, så da får du finne ut selv om du passer inn i disse.

Omsetning: 30-> millioner

Hva hvis du omsetter for litt mer enn 30 mill (dette er kun en pekepinn og selvfølgelig ikke noe endelig tall), eller er på vei dit og har mer avanserte behov?

Jo da finnes det også mange gode løsninger, men her bør du ofte bruke litt mer tid før du velger og spesielt se om du finner en partner som kan bistå slik at implementeringen blir vellykket. Mange av disse løsningene kan kun kjøpes via partner og det er rett og slett for at sjansen for å bomme er stor hvis du ikke kan implementere disse. Dybden er større, mulighetene er flere og dermed også feilmarginen. Her handler det mye om hvor du skal. Nå har du muligheten til å bygge automatiserte flyter både i ERP systemene og utenfor med bruk av avanserte integrasjoner.

xledger

Nok et system som er utviklet fra Norge. Produktansvarlig i Agresso, med det kule navnet Jarle Sky, gikk ut og ville starte et nytt ERP-system med internett som plattform. Det er vel nesten ikke noe kulere å hete Sky og starte med skyløsninger.

Resten er historie og Xledger har hatt en fantastisk reise, også utenfor Norge. Med en stor satsing på regnskapsbyråer, har de sin styrke innenfor mer avansert økonomi og prosjekter. Xledger har lønn koblet inn i systemet og et godt utviklet dashbord med rapportering for ulike roller. De er spesielt egnet for mange klienter, fordi de er lett å koble på diverse regnskapsbyråer. Kan kjøpes direkte, men settes ofte opp av en partner.

Alle ERP systemer som er utviklet i Norge har veldig god støtte for offentlig rapportering, EHF og bank integrasjoner. Har også støtte for mange land og brukes av flere konsern som har klienter i flere land for konsolidering osv.

Har begrenset støtte for logistikk, men har du enkle behov så kan det fungere.

Har kommet seg ned på ukentlige releaser (hver fredag), men i sitt markedsbudskap så ser det ut til at de lanserer hver mnd. Kanskje greit med en oppsummering da det som kunde er nesten umulig å henge med på ukentlige releaser 😀

Var tidligere kjent for å bruke WebServices (litt gammel teknologi), men i 2018 så tok de steget over til GraphQL og var veldig tidlige ute på det. I 2021 så begynte de å åpne enda litt mer.
Det finnes en rekke systemer som er integrert med Xledger og selskapet har selv bygget integrasjoner i utvalgte vertikaler som blant annet sjømat og entreprenør. Forskjellen fra Xledger til f.eks. Microsoft og Visma er at de har ikke sluppet løs hele API'et til hvem som helst. De har kontroll på hva som skal utvikles og ønsker å kunne bidra til at integrasjonen har stor kundeverdi.

De har også hatt en alt i ett (monolistisk) tilnærming til ERP. Der hvor Xledger har alt fra økonomi, timer, prosjekt, rapportering osv. i et system.

Nå ser de mot det som i bransjen heter composable/best of breed tilnærming. På godt norsk betyr det at du plukker de komponentene som du trenger for din bransje og integrerer med ERP systemet. For det du trenger er økonomisk kontroll og at transaksjonene oppstår utenfor et ERP-system er mer og mer vanlig.

Du bommer ikke med Xledger, men få hjelp enten av Xledger direkte eller en av partnerne og sørg for at systemet settes opp riktig.


Les mer her: https://xledger.com/no/

microsoft365

Denne løsningen har endret navn så mange ganger at innen denne artikkelen kommer ut så kan det være at den ikke heter dette lenger.

Men seriøst, det er ikke lett å vite hva du skal velge fra Microsoft når du endrer navn på samme løsning så mange ganger. Dette er det nye navnet på Microsoft NAV.

Jeg har alltid vært stor fan av Microsoft og synes de har levert utrolig mye bra programvare. Det de gjør her er å putte det under Dynamics paraplyen som gjør det enkelt om du har et Office 365 abonnement å koble på dette.

Denne løsningen er utviklet av Microsoft og gjør at Norge i seg selv ikke har noe stort fokus. Her er alt styrt via partnere i hvert land. Alt fra EHF, bank og rapportering til myndigheter osv er integrasjoner som må leveres av tredjeparter eller egenutviklet av hver partner i Microsoft sin AppSource.

Dybden og mulighetene er store her. Muligheter for konfigurasjon, både på finans, flere klienter, logistikkløsninger og varelager. Du bommer nok ikke på funksjonalitet her, men bruk en partner for å finne ut hva behovet ditt er, så du vet hva du får.

Har ingen egen lønnsmodul så her må du finne lønn et annet sted.

Mulighetene for integrasjon er også høyst til stede her, men det er ikke veldig mange integrasjoner for oss i Norge enda. Som alt annet med Microsoft så kommer det til å ta av når partnerne først tar tak i denne tjenesten.

Skal du satse på Microsoft Dynamics 365 Business Central så er det liten tvil om at den dekker de fleste behov for SMB markedet, men du må ha en god investeringsvilje for å lykkes med systemet.

Et lite tips kan være å se på betalingsmodellen. For når det kommer et 30 siders dokument for å beskrive lisensieringen så er sannsynligheten stor for at du ikke har skjønt hva dette kommer til å koste deg per mnd.
En ting er plakatprisen som er per bruker per mnd, men hvilken brukerplan du ender opp med skal litt til å skjønne. Skal du ha en integrasjon så må alle brukerplaner oppgraderes osv.

Microsoft har også splittet ut prisingen. En pris for selve ERP systemet også får du en egen avtale for drift av den i Microsoft Azure. Den regningen kan være ganske stor og er selvsagt en del av den totale ERP kostnaden.

Løsningen er helt kanon, men viktig å få oversikt over kosten og hvordan de forskjellige elementene slår ut og hva som blir ditt ansvarsområde når det brukes tjenester fra mange 3. parter for å levere en komplett norsk løsning.

Les mer her: https://dynamics.microsoft.com/nb-no/business-central/overview/

vismaneterp

Visma sitt "gamle" flaggskip for Norden + Nederland. En ren skyløsning hvor Visma står for det meste i selve løsningen. EHF, godkjenningsflyt, banker i Norden og rapportering til myndighetene i alle land.

Løsningen kom i 2012 (derfor gamle flaggskip) og har vokst sakte, men sikkert. Systemet har god bredde og dybde med et spesielt fokus på logistikk og prosjektregnskap. Finans er også laget for konsern og mange land. Er på lik linje med Microsoft laget for logistikk i skyen og det er vel der det skiller seg mest ut.

Har også den ledende lønnsløsningen i Visma.net Payroll som har tatt over for Huldt & Lillevik og Visma Lønn (som legges ned 31.12.2024)

Etter oppkjøpet av OneStop Reporting finnes det også en veldig bra integrert rapporteringsløsning for de som ønsker å distribuere rapporter til mange ansatte uten å gi de tilgang til ERP systemet.

God støtte for mange klienter, men har litt å gå på for kunne ta de store konsernene med hundrevis av selskaper. Da kreves ofte en løsning som Semine eller Compello på toppen, men da får du i tillegg en motor som leverer i midten.

Over 50% som velger denne løsningen fra Visma har vært innenfor varehandel og e-handel. Har et API som er veldig bra utviklet og på lik linje som Microsoft, så kommer alle 3 parter til Visma siden de er markedsledende. Det er flere ferdige ut-av-boksen-løsninger for kunder i Norden enn f.eks. Microsoft.

For første gang så spiller Visma med helt åpne kort og legger prisene på sitt nye flaggskip ut på nett. Det er lett å finne pris og regne på hva det koster.
Visma har laget pakker som gjør at plakatprisen kan se dyr ut, men det er den absolutt ikke for du har ubegrenset med brukere og godkjennere i standardprisen.

Dette er en løsning som kommer i ny versjon hver tirsdag og hvor skjermbilder ikke kan tilpasses, men du kan tilpasse både dashboards, rapporter, spørringer osv. som gjør at du har en stor grad av fleksibilitet her også.
Kanskje den løsningen som har lavest total cost of ownership over de neste 5 årene. Kundene blir veldig selvgående og utviklingen går i et stort tempo rett fra Visma.

Les mer her: https://www.visma.no/erp/

netsuite

Dette er vel i vårt marked "kongen på haugen" når det gjelder skyløsninger. Ble kjøpt av Oracle for $9,3 milliarder i 2016 og det sier vel sitt.

Har gjort sitt inntog i Norden, men mye i Sverige og Finland med en stor partner Staria (som akkurat kjøpte sin største konkurrent i Sverige) Kommer til å bli en viktig bidragsyter på å tilby skyløsninger og starte skiftet fra “on prem” Windows programvare til sky.

Netsuite er en veldig rik løsning og inneholder alt fra finans, logistikk, varehus og litt produksjon. Prosjekt, CRM og støtte for veldig mange land.

Du bommer nok ikke på funksjonalitet når det gjelder Netsuite om du er et selskap i øvre SMB eller godt inn i enterprise men du kan fort gape over for mye, så bruk hodet her.

Det er også en internasjonal løsning som betyr at det nordiske markedet er ganske lite og derfor trenger du tredjeparts integrasjoner for å løse EHF, bank og rapportering til myndigheter osv. Her kan det ligge et stort antall timer i oppsett da ofte så er prosjektene kjørt med både Svenske, Finske og Engelske konsulenter.

Det finnes et rikt tilbud på tredjeparts løsninger, men ofte må det kjøpes av selskaper i USA og er nok litt dyrere enn det vi er vant til her i dette landet. De er selvfølgelig gode på API og integrasjoner, men har ingen lønnssystem i Norge.

Svakheten med Netsuite er partnersiden. Dette leveres av partnere på lik linje med Microsoft og Visma. Her kan flere partnere fra mange land være med på implementeringen, så det krever at du som kunde vet hva du skal ha og hvordan. Få norske partnere har lyktes med Netsuite, men det kommer, og da skal de større selskapene virkelig få en skyreise. Skal du velge Netsuite så er det greit å vite at du som kunde må være ganske sterk teknologisk og på dine prosesser for her leveres det av mange parter og det setter store krav til deg som kunde for at ikke alt skal løpe løpsk.

Les mer om Netsuite her: https://www.netsuite.eu/

businessnxt

(tidligere Visma Business NXT)

I mange år har Visma Business vært en av markedets mest brukte ERP løsninger for de mellomstore. Har også vært utbredt i regnskapsbransjen hvor mange fortsatt sverger til VB selv om Tripletex og PowerOffice har gjort sine inntog.

4. mai 2023 lanseres Business NXT som er Visma business i skyen. Nei, det er ikke gamle VB puttet inn i en Citrix løsning. Det Visma har gjort her er å ta datamodellen til VB og bygd alt på toppen på nytt. Mao. kan du migrere fra VB til BNXT på database nivå og dermed få med all historikk hvis det er et mål i seg selv (De lærde strides i om dette er veien å gå når du skal til skyen. Starte på nytt vs konvertering av data) Fordelen er at Visma har et stort partner apparat som har sin styrke nettopp i VB og dermed så kan leveransekraften komme raskt opp i tempo.

I første omgang er det lansert med finans, men logistikk er allerede i gang på kunder som er i beta. Det utvikles skjermbilder og prosesser i full fart for tiden så dette blir nok en løsning å regne med fremover. Konkurrerer i første omgang med Microsoft F&O / Oracle NetSuite / IFS og likende løsninger.
Siden de har startet på scratch her så finnes det et GraphQL (API) som gir masse muligheter for integrasjoner.
Svakheten er at ingen av de integrasjonen som finnes mot VB vil funke her. Alt må skrives om så det er en liten jobb som må gjøres.

Er i utganspunktet laget for de litt større bedriftene som har et behov for å kunne tilpasse systemet mer. Om det er skjermbilder eller prosesser. Du kan også bygge egne tabeller og dermed utvide datamodellen for de som måtte trenge det. Har du feks 10 000 inngående fakturaer per mnd og 10% av de kommer på mail/papir så har du ofte en større manuell jobb med å punche disse og da kommer BNXT til sin rett.

Alt dette kommer selvsagt til en vesentlig høyere pris, både på selve løsningen, men også total cost of ownership over de neste 5 årene.

Dette blir uansett en stor hit blant Visma Business kundene, men for første gang kan Visma også slåss mot de store aktørene på ERP markedet. Selv om lanseringen er 4 mai så er det allerede flere hundre klienter oppe og kjører og det implementeres nye kunder fortløpende

Microsoft Dynamics Finance & Operation

Microsoft sitt absolutte flaggskip. For de største bedriftene og en løsning som skalerer herfra til nesten evigheten. Er arvtakeren til Axapta/AX.

Er ofte i bruk hvor det er internasjonale selskaper og selskaper med et større behov for å kunne tilpasse alt fra prosesser, rutiner, skjermbilder osv. Krevende prosjekter. Har selvsagt en stor finansmotor, men også alt innenfor supply chain (varehandel), produksjon, prosjekt, CRM osv.

Det eneste du kan bomme på når det gjelder Dynamics F&O er at du ikke har satt av nok penger og at du kan rote deg litt bort i ønsker som er nice to have og ikke følge en best practice, men her hjelper selvsagt din Microsoft partner deg

Dette var de mest brukte og vanlige skyløsningene på ERP i Norge i dag og under ser du et lite kart over hvordan de plasseres i forhold til størrelsen på bedrifter. Det er selvsagt ikke et endelig svar, men øker omsetningen øker ofte kompleksiteten og kravene. Derfor er omsetning brukt som et parameter. Du kan fint ha kunder som omsetter for 10 millioner som har samme løsning som en som omsetter for 250 millioner, men da er det kravene til funksjonalitet som har vært driveren og det er alltid viktig å ta med seg.



Lykke til med valget og mulighetene er enorme fremover for å lykkes med å skape en skikkelig flyt mellom systemer og dermed oppnå det vi kaller digitalisering ☁️🙌🏻

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker mer info