Er du stuck i 2010?

Sindre Johansen
14.okt.2021 08:37:49

i 2010 var det kult å ...

  • flytte IT-driften ut på servere hos såkalte ASP-leverandører
  • ha en videoløsning i et rom som kun ble brukt av ledelsen
  • tro at en integrasjon var at du manuelt flyttet en fil mellom to systemer
  • måle effektiviteten ut i fra hvor mange ordre du kunne punche i timen
  • ha hemmelige prislister med opptil 90% rabatt
  • ringe rundt å plage folk som ikke var i kjøpemodus. 
  • tro at en elektronisk faktura var å scanne et papir og tolke det
  • tro at e-handel, nei det er kun for geeks som skal ha gamingutstyr
  • tro at en helsides annonse i en papiravis ga valuta for penga

Denne listen kunne sikkert fortsatt i evigheter, men den viser bare hva som har skjedd de siste 10 årene, for ikke å snakke om de siste 18 månedene. 

Se hvordan du kan automatisere og effektivisere driften din

Ikke la gamle systemer blokkere veien 
Å drive business er i en rivende utvikling og det handler ikke lenger om å bare fortsette "business as usual", men om å utvikle seg i takt med det markedet forventer. 

Nesten alle i Norges land sitter i dag på et gammelt Windows ERP-system, og om det heter Microsoft NAV/AX, Uni Micro V3, Visma Global/Business eller whatever: Fellesnevneren er at de alle er skreddersydd for å passe inn i 2010.

Les også: Er ERP-systemet ditt over 10 år? Visma gir gass i skyen 

Så, hvis du skal kunne være tilstede og endre deg i takt med markedet i tiden fremover, trenger du en grunnmur til å støtte oppunder alt som kommer, ikke det som har vært. 

e-handel webinar

Hva skal pengene dine gå til i 2022?
Å bruke tid på å vedlikeholde et gammel system, og ikke minst på oppgraderinger og tilpasninger når noe så enkelt som en ny MVA-oppgave kommer; det skal du ikke gjøre i 2022. Så enkelt er det. 

For faktum er at en så enkel greie som nye krav til MVA-rapportering 01.01.2022 er en større prosess å få støtte for i de gamle Windows ERP-systemene.

Hvorfor, spør du?
 
Jo, fordi du må opp på en ny versjon. Med andre ord: du må oppgradere hele systemet ditt.

Les også: Sparte 2019.000kr etter systemskifte fra Visma Global 

Da skal kanskje både din partner og driftspartner og andre (integrasjoner osv.) brått blandes inn i bildet, og dette kun for at du skal være in compliance med myndighetenes krav.

De pengene, den tiden og de ressursene kunne dere i stedet brukt på å skape nye løsninger og nye muligheter, i stedet for å sitte stuck i 2010. 

En fulldigital kundereise 
Dette har vi visst lenge, og det er nettopp derfor alt rundt kundereisen, for vår del, alltid har vært 100% digitalt siden oppstarten vår i 2016. Heldigvis hadde vi også mange år å forberede oss på hvordan levere skyløsninger digitalt, men misforstå meg rett: Vi må også endre og tilpasse oss hele tiden ut ifra kundene sine skiftende og økende krav, forventninger og behov.

Opplæring, kursing, gaming, videoer, tips&tricks, artikler, hjelp til selvhjelp; alt er krav som hele tiden dukker opp. 

Nå er vi "heldige" som kun er på digitale plattformer som kontinuerlig utvikles, og som gjør at vi kan snu oss raskt og utvikle nye tjenester fortløpende. 

Hvor føler du at du er?

Er du i 2010, eller nærmer du deg 2020 hvor kanskje bare ERP-systemet er det som henger igjen i gamle dager? 

//Sindre. 

New call-to-action

Kanskje du liker

disse historiene om Innsikt