Ikke vær en WISMO-bedrift i møtet med netthandel

Sindre Johansen
04.des.2020 11:45:00

Hvert år dukker det opp nye buzzord for å beskrive utfordringer i diverse bransjer, og i år er intet unntak: WISMO - Where IS My Order. 

"Hvor er ordren min?" er kanskje det vanligste spørsmålet forbrukere har, hvis ikke de bestiller fra de proffeste aktørene som Komplett eller Amazon. For det er disse som setter standarden for hvordan man bør levere innen e-handel nå og i tiden som kommer.

Les også: Det er en livsstil å bli god på netthandel

Hvis dine medarbeidere bruker mesteparten av tiden til å svare kunder på hvor i alle dager varene deres er blitt av, eller å lete etter varer som allerede er solgt på nett, vil du få store utfordringer fremover. 

Å tiltrekke seg nye kunder koster penger; om det er via markedsføring eller salg, men å få en kunde til å handle hos deg mer enn én gang, er det du som bedrift som må sørge for. 

New call-to-actionGjentagende kunder er god business, men de er hard to get! Det er fordi vi som forbrukere – om det er som privat eller bedrift – har blitt kravstore: Vi gidder ikke å vente på en vare i 2-3 uker uten å høre noe, eller uten å vite nøyaktig dato for når varen er forventet på lager. 

Når vi bestiller varer vil vi vite om dette er noe du har på lager nå og kan levere asap, eller om det er bestillingsvare. Uansett kategori forventer vi informasjon fortløpende

Les også: Sparte 219.000 etter systemskifte

Selv om e-handel plutselig er blitt en betydelig del av salget ditt, er det ikke automatisk lagt opp til en informativ kundereise. For der kunden tidligere ringte inn, eller sendte e-post, og fikk umiddelbart svar på hvorvidt du kunne levere, snakker de ikke med deg på samme måte lenger. Plutselig kommer dessuten ordrene inn sent på kvelden, fordi det er da folk flest har tid til å sette seg ned og bestille. Da må du har systemer som står parate for deg.

e-handel webinar

Amazon kommer nå til Sverige, og alle snakker om det, men om det vil ha betydning for deg; det gjenstår å se. For det du kan gjøre, for å demme opp for denne typen konkurranse, er å sørge for at du er rå på å levere, og rå på informasjon til kundene fra ett sted: “min side” i din e-handelsløsning. 

For det er slik: Fornøyde kunder som kontinuerlig får info, kommer tilbake, og ikke minst anbefaler de deg til andre. Det er her selskaper som Amazon og Komplett er bransjeledende: De leverer, og de kommuniserer uten at jeg som forbruker må ringe og stille det forbanna spørsmålet - WISMO?!

E-handel er ikke “nice to have”, faktisk er det “need to have” for å kunne levere på dine kunders forventninger i tiden fremover. 

Les også: Slik lykkes du med e-handel

Da må innkjøp, lager, varer, salg, leveranse og e-handel henge sammen. Du må ha et system som inneholder sannheten på alt av varer: Når er varer på vei inn? Hvor mange er på lageret? Hvilket lager er varen på? Hva koster denne varen meg egentlig? Hvor mange ordre ligger til plukk og pakk? osv. osv.!

Her er det mange ting som, hvis det henger sammen, kan skape nettopp den sømløse kundeopplevelsen som kreves, og vil kreves stadig mer i tiden fremover. 

For nesten uansett hva du selger kommer kundene dine til å kreve at de kan handle av deg digitalt – og på det tidspunktet som passer for dem. 

Da bør du levere en sømløs og kul opplevelse, ikke WISMO.

hardlife_kundelansering_2

Visma.net for netthandel

Systemet er perfekt for deg som selger varer på nett.

Les mer

Kanskje du liker

disse historiene om E-handel