Kan B2B-markedet ta igjen B2C i 2022?

Sindre Johansen
11.jan.2022 09:15:38

Sannsynligvis ikke, men det er på høy tid å starte kappløpet!  

For når det gjelder netthandel, er B2B markedet der B2C var for 10 år siden.

Likevel er det tydelig at den neste store bølgen innen digital handel er transformasjonen av nettopp B2B-markedet.   

- Nå er det nemlig en ny B2B-kunde i byen; en ny generasjon innkjøpere med helt andre forventninger til personaliserte opplevelser i digitale kanaler enn generasjonen før dem som likte kalde telefonsamtaler og face-to-face-møter, sier COO og Co-founder av Convert, Markus Sæther og fortsetter: 

- Altså er det naturlig at også salgsprosessen og forventningene til deg som B2B-aktør også må endres. 

En ny vår for B2B-markedet 
Netthandel forbindes fortsatt primært med forbrukermarkedet: At du som privatperson kan få tak i nær sagt hva som helst på nettet og levert det på døra. Og forventningene til nettbutikkene øker hele tiden. Vi handler på Komplett én uke, Elkjøp neste og Power etter det - Altså ut ifra hvor vi får best pris og raskest levering.

Les også: Skal du bli digital eller digitalisert? 

Og til tross for at netthandlene innen B2C kontinuerlig har up-et gamet mot kundene sine, har B2B blitt hengende etter: uoversiktlige nettsider, rotete eller manglende søkefunksjoner og lite personalisering gjør jobben unødvendig vanskelig for innkjøpere å handle det de trenger. 

Sæther forteller at vi nå ser B2C-tendensene også her: At folk ønsker å kunne logge inn på sin profil og se sin pris sine varer og når de kan leveres. For ulike kunder vil ha ulike behov selv om de bestiller fra samme nettbutikk. For eksempel vil ikke en person som bestiller inn til kantinedrift, trenge å få opp et kjempeutvalg av pub- og utestedsprodukter.

- I tillegg har kanskje kunden også pakketilbud eller bedriftsavtaler på spesifikke varer som i dag må legges inn manuelt hver. eneste. gang. I 2022 bør ikke varer som trenger rask levering, eller som bestilles gang på gang, kreve en telefonsamtale eller egen e-post, sier han.

- Dette er det helt mulig å tilpasse og personalisere sånn at plattformen blir mer brukervennlig. Sånt skaper gode kundeopplevelser. 

e-handel webinar

Check-lista for deg som skal satse mot B2B i 2022
Nå er det et modent marked for virkelig å ta en posisjon i netthandel mot B2B-markedet, men misforstå oss rett: Det holder ikke med en fancy e-handelsløsning hvis ikke du har oversikt på lageret ditt. 

Convert står bak nettbutikken til en rekke store og komplekse aktører innen både B2C og B2B. Blant annet er Eplehuset en godt kjent og svært dyktig aktør innen digital handel. 

Les også: Sånn har Northug knekt ehandel-koden 

- Og de er såkalte hybrider, som betyr at de har nettbutikk til både B2B og B2C, noe vi ser hos stadig flere nå: De starter med B2C-netthandel som går veldig bra, og så ser de at de trenger å digitalisere og forbedre ut mot B2B også.

I tillegg er Biblioteksentralen på kundelista, som nok en stor B2B-aktør. Med tanke på at de selger bøker til alle bibliotekene i Norge, har de klassiske B2B-utfordringer, som for eksempel å ha over en million produkter i løsningen sin. 

Sæther understreker at det er vanskelig å peke spesifikt på hvorfor akkurat disse selskapene har lykkes slik de har med B2B-netthandel, men kanskje viktigst av alt er det at de har skjønt at det må mer til enn en fin nettbutikk. 

Det krever at du som bedrift har full kontroll på alt bak e-handelsløsningen din fordi: 

  • Kundene dine forventer det av deg
  • Du kan redusere kostnad betraktelig, ved å betjene flere kunder digitalt...
  • … og mer selvbetjente kunder gir dessuten økt lønnsomhet for selskapet som helhet
  • Du kan nå ut til et langt større og ikke minst flere markeder
  • Manuelle arbeidsoppgaver, som ordrebehandling, effektiviseres og automatiseres som betyr at du kan vokse uten å ansette flere. 

New call-to-action

Kanskje du liker

disse historiene om Innsikt