Nettbutikken Nesco velger Visma Net med Cloud Connection

Sindre Johansen
24.aug.2020 14:02:59

Etter mange år med velkjente Mamut, innså Nesco at at de måtte bytte forretningssystem.

Ønsket var et nytt ERP-system med fokus på logistikk, og jakten tok omlag ett år før Nesco landet på Visma.net implementert av Cloud Connection.

- Det fantes ikke et annet system som ville være med på å løse kompleksiteten med 4 nettsider, telefonsalg/kundeservice og et grossistledd. Med Visma.net stod promotering av nettbutikk, samt det å ha stålkontroll på logistikken i fullt fokus, sier daglig leder i Nesco International AS, Ann-Christin Thronæs.

Mer enn doblet omsetningen midt i Korona-krisen
Nesco tilbyr helse og velværeprodukter, og hadde i 2019 en omsetning på 25 millioner og 365 kr i gjennomsnittsordre. I dag selger de i stor grad pakkeløsninger, noe som har bidratt til å øke gjennomsnittsprisen per ordre til rett i underkant av 600 kroner.

Da Korona-nedstengningen slo innover landet i mars, gikk salget rett i taket: Både telefonen og nettbutikk gikk varme av den store pågangen. Mars og april ble en all-time-high på salg for Nesco.

- Og takket være et sømløst system som snakker sammen, var det plankekjøring for oss, sier Ann-Christin fornøyd.

Der Mamut krevde flere ansatte enn strengt nødvendig, spesielt administrative funksjoner, bidrar Visma.net i stor grad til å effektivisere alle prosesser slik at omsetningen kan øke uten behov for videre rekruttering.

Nesco_all-in

Sømløse systemintegrasjoner = logistikkontroll
Ann-Christin kan fortelle at implementeringen av Visma.net i Nesco har hatt enorm betydning i nær sagt alle ledd av organisasjonen.

- Nå har vi stålkontroll på logistikken. Når vi nå gjør endringer ett sted, oppdateres det overalt: Alle salgsordre ligger i samme register og kundebehandlingen går mye glattere. Vi er dessuten raskere på kundeservice, fordi alle ansatte jobber i samme system, og i tillegg har Visma.net en integrasjon mot Arvato som gir oss full oversikt på alle betalinger, påpeker hun.

Også når det gjelder innkjøp og produksjon har Nesco nå en helt annen oversikt over bestillinger enn tidligere. Der prosedyren før var å skrive mail, har alle ansatte nå fullt innsyn i alle prosesser, noe som tilfører et mer helhetlig bilde på områdene de opererer i. Det gjør at bedriften kan sette nye mål og ha styringsverktøy for å følge med på omsetning og inntjening.

En tøff reise mot skya
"Reisen til skyen", når du skal skifte forretningssystem er ofte en lang og omstendelig prosess. Nesco fikk også kjenne på de omfattende endringene som følger med. Daglig leder ble selv prosjektleder, og kan fortelle at overgangen ikke bare var enkel, da mange holdt sine gamle rutiner tett ved brystet.

- I starten slet jeg litt med å få organisasjonen med meg. Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg satt av mer tid med alle ansatte for å forklare viktigheten i at alle setter seg grundig inn i det nye systemet, sier Ann-Christin.

Nå kan hun fortelle at de ansatte er trygge på bruken av Visma.net, og ser den store helheten. Dette har gjort at kommunikasjonen mellom avdelingene internt går lettere, de ansatte forstår hverandre, og samhandlingen mellom avdelingene er bedre.

Kom i mål med god hjelp fra Cloud Connection
Ann-Christin er nøye på å rose Cloud Connection for rollen de har spilt med å implementere Visma.net til Nesco.

- Visma hadde ikke vært Visma for oss i Nesco uten Cloud Connection. De har vært en avgjørende samarbeidspartner for oss på denne reisa, og er årsaken til at vi er der vi er i dag, sier Ann-Christin.

Spesielt Brynjulf og Benedicte fremheves som viktige støttespillere, som kunnskapsrike konsulenter, tålmodige pedagoger og knutepunkter mellom Nesco og Cloud Connection.

Kanskje du liker

disse historiene om Kundehistorier