Ryktene om vår død er sterkt overdrevne

Sindre Johansen
05.mar.2021 16:08:38

Nylig ble Cloud Connection kåret til årets Visma.net ERP Partner for fjerde gang. Det er ikke "bare" en kåring som vi syns er litt kul og så beveger vi oss videre; nei, betydning av denne prisen har utgangspunkt i Cloud Connection sin egen historie.

Og la meg fortelle deg; det er en skikkelig David og Goliat-historie.

Vi står på julebordet til Visma 21. november 2015 på Oslo Plaza sammen med 685 av våre nærmeste venner. Vi er et lite team som brenner for Visma.net-satsingen, men vi sliter med å få med oss flere av de eksisterende partnerne.

Vi som jobbet med Visma.net synes dette var så bra og kunne ikke fatte at det ikke tok av, og derfor var det også på akkurat dette julebordet at tankene bak Cloud Connection ble spunnet opp. 

Tanken var å levere ERP-system på samme måte som GodtLevert leverer ferdig pakka middagstallerkener.

1. august 2016 startet vi selskapet, senere har det kommet frem at det var veddemål blant Visma-partnere om at Cloud Connection ville være konkurs innen ett år. 

Vi stod i en perfekt posisjon for å starte med blanke ark; levere Visma.net ERP som pakketerte tjenester. I starten trodde ingen det skulle funke. Men vi kjørte på, med kanontro på at denne måten å levere ERP på, er fremtiden. 

Les også: Vismas største transformasjon noensinne.

Vi entret markedet med lanseringsvideo av at vi kjørte zipline i Holmenkollen med Erlend Sogn.

Boom, der var vi igang. Hva kunne gå galt?

Masse, skulle det vise seg.

Første utfordring: Kundene. Det var ikke mange som hadde begynt å røre på seg i vårt marked, og dessuten; hadde vi en plan, en kundereise som skilte seg fra de andre, eller var vi bare "just another partner"?

Vi innså raskt at vi benyttet totalt forskjellige metoder for kundeleveransene internt, å bruke gamle måter å levere ny teknologi på funket ikke. Skulle vi lykkes måtte vi operere som et samstemt kor med et felles mål.

Det var da kongstanken ble etablert.

“You got to start with the customer experience and work your way towards technology, not the other way around”.

-   Steve Jobs.

Fremover skulle alt vi leverte tilpasses basert på tilbakemeldinger fra kunder. 

Hva forventer dere?
Hva bommet vi på i forhold til forventningene skapt i innsalget? 
Hva må vi gjøre annerledes for at du skal bli 100% fornøyd?
Hva er du villig til å betale for og hva bør være gratis?

Sånn tråkket vi rundt i løssnø som en annen kjent nordmann ville sagt det. 

Det var blytungt, og kundenes forventninger var skyhøye, men vi ble gradvis bedre på å spørre om og om igjen. 

Spol frem til 2021: Hvert eneste år siden 2016 har vi vært partneren som har solgt flest Visma.net ERP-løsninger og det på tross av at vi har vært minst. Det er kult.

Vi har klart det ved å knekke kode etter kode ved hele veien å tenke kunde, kunde, kunde. Ingenting annet. På den måten har vi strømlinjeformet tjenestene som andre mente ikke kunne strømlinjeformes. 

Les også: Passer Visma.net for deg? 

Vi har banet vei for en ny måte å levere ERP for, og bidratt til å modne markedet.

Cloud Connection skapte den råeste kundereisen med Ready.Set.Go!, og sammen med Attensi har vi utarbeidet gamification av Visma.net-tjenestene, som gjør at opplæring i systemet skjer i et virtuelt spill. 

Vi har et ønske om å skape kule opplevelser som kundene betaler for.

Er vi i mål?

Nei, langt ifra, men vi gir oss ikke.

Det har vært en reise med så mange oppturer, kunder og opplevelser. Vi har lagt alt gammelt bak oss og satset utelukkende på cloud. I 4 år har vi rigget oss for farten som nå endelig skapes i markedet. Det har vært krevende, ekstremt krevende, men formelen nærmer seg. 

Hele tiden, etter hvert prosjekt, etter hver kunde, spør vi hva som kan gjøre opplevelsen av et samarbeid med Cloud Connection 1% bedre. Ikke 30% - men 1% hele tiden: Justere små ting som gjør at opplevelsen blir bedre for hver gang. Vi har flyttet 115 kunder til Visma.net. 

Dette kan vi, og vi stopper ikke. 

New call-to-action