TIL KUNDESIDE

Sky vs On Premise Server = same shit, different wrapping ?

Sindre Johansen
25.jan.2018 06:01:00

Skytjenester er på vei til å bli den nye normalen - selv for de med avanserte behov innenfor finans og logistikk.
Tidligere år har vi sett et stup i den tradisjonelle forretningsmodellen for kjøp og vedlikehold av systemer, og flere leverandører forsøkte å skru systemene sine over på leie. De fleste ble gjennomskuet av kundene, ettersom det fremdeles var den gamle programvaren pakket inn i ny betalingsmodell. Dette er hva vi kaller ”same shit, different wrapping”, eller som Donald Trump ville sagt det; ”Fake news!”

Hvorfor stuper den tradisjonelle modellen?

Noe av årsaken til at bedrifter må snu seg rundt å bytte systemer, er hvordan det offentlige håndterer digitalisering som igjen krever store endringer i gammel programvare.

LES OGSÅ: Bli kjent med Visma.net Logistics: Et økonomisystem med lagerstyring i skyen

I 2017 så vi for eksempel hva en fundamental endring i merverdiavgiften førte til. Dette har vært en gullgruve for leverandører av tradisjonelle systemer og programvarer som nå måtte oppgraderes med ny merverdiavgift. For kundene har det derimot betydd store kostnader og i mange tilfeller problemer. Endringen i merverdiavgiften har ingen forretningsmessig verdi, men du må jo følge loven.

Hva er skybasert ERP? Last ned ebok

Dette er bare starten på digitaliseringen i det offentlige, og kravene fremover blir bare tøffere og tøffere. Skytjenester er laget for å imøtekomme endringene digitaliseringen krever på en elegant og smidig måte, uten ekstra kostnad eller risiko for deg som eier. Det er ingen som liker å bruke masse penger på konsulenter som må oppgradere en gammel programvare. Dette er arbeid som kun kun gjøres for å få programvaren tilpasset dagens krav og samtidig sitte med all risiko med tanke på nedetid og problemer i etterkant.

Vil du forstå mer om skiftet vi snakker om? Se denne videoen på engelsk fra McKinsey.

LES OGSÅ: Hva er ERP, egentlig?

På tide med oppgradering

Etter finanskrisen i 2010 ble det gjort investeringer i servere, eller outsourcing av IT-drift. Tiden er inne for å oppgradere denne serverparken igjen. Dersom en del av din forretning ikke består av å tjene penger på IT-drift, hvorfor skal da denne oppgraderingen være den største kostnaden av ditt IT-budsjett? 

Årets mål bør være å flytte dine logistikk- og økonomisystemer ut i skyen i Visma.net.

Skytjenester gir direkte verdi i form av at du betaler for det du bruker. I tillegg vil du få en tjeneste som gir en direkte korrelasjon til din business, du trenger verken servere eller dyre oppgradering. Du kjøper de skytjenestene som gir deg det beste grunnlaget for å drive din forretning. I tillegg bruker du ressurser på at alle tjenestene snakker sammen digitalt i sanntid. Du får faktisk verdi for penger brukt.

Logistikksystem mot økonomis

Kanskje du liker

disse historiene om Digitalisering