Timer eller fastpris?

Sindre Johansen
11.nov.2020 16:56:42

I snart 100 år har vi brukt timer for å måle arbeidsaktivitet og grunnlag for å fakturere kunder. Verden endrer seg stadig raskere på nær sagt alle områder; Vi deler både bil og bolig med andre, vi streamer og betaler microabonnement for nesten alle tjenester, men timefakturering, det består!

Hvorfor?

Jeg har stor respekt for at et enormt marked bruker timer som en måleparameter for inntjening, faktureringsgrad både for den enkelte, men også for bedriften. Dessuten har kunder historisk sett også vært glade i å se hva tiden de har kjøpt er blitt brukt til, og slik blir det omfattende fakturaer av; med mange beskrivende linjer av det utførte arbeidet.  

Personlig har jeg aldri helt skjønt dette med timepris, fordi: hva har alle disse beskrivende linjene med hva du egentlig fikk ut av arbeidet å gjøre? 

På en jobb som noen bruker én time på, kan andre bruke tre; mye baserer seg på kompetanse, erfaring og tempo. Derfor kan timer aldri gi deg et helt riktig bilde av hva du har betalt for.

Ansatte som blir målt på timer kan plutselig ha et insentiv for å jobbe "litt saktere" for å fylle dagen sin, og dermed oppnå bonus eller god faktureringsgrad.

Vi ønsker at alle våre konsulenter jobber så raskt de kan for å løse oppgaver, og gjerne flere sammen. Da mener vi fastpris er en bedre løsning både for deg som kunde og oss internt. 

For det er lite som har irritert meg mer enn fakturaen jeg fikk fra regnskapsbyrået vårt: Linje på linje med detaljert info om alt fra "leste e-post", "tok telefoner", "bokføring", "avstemming" osv., osv. 

Les også: Vismas største transformasjon noensinne

Jeg skjønner at dette er en etablert metode som har funket i 100 år, men i takt med alt annet om dagen er det er vel lov å tenke nytt også her?

Siden vi startet opp i 2016 har vi jobbet med fastpris på våre prosjekter, og jobber med en detaljert plan på implementering. Vi har prøvd å sette fastpris både på oppdrag, og på ting vi skal gjøre hvor konsulenter tidligere bare jobbet og jobbet til kunden til slutt fikk en lang faktura. 

Har vi lykkes? Nei, ikke i det hele tatt.

På prosjekter med fastpris treffer vi veldig bra, men på alle dagligdagse oppgaver faller vi plutselig tilbake til timer. Vi ber kundene våre om å være endringsvillige, men vi ser også selv at det er behagelig for en konsulent bare å føre timene uten å ta praten med kunden først. 

Nå har vi kommet så langt at vi tør å sette fastpris mer og mer, og det er fordi vi har gjort dette utallige ganger nå, og dessuten at vi har dyktige reiseledere som tar seg av dette. 

Les også: RFID: Melk og brød for noen, en ubrukt ressurs for mange

Vi kommer ikke til å gi oss før vi lykkes med å prise dette på en forutsigbar og enkel måte for alle parter, og vi skal jobbe hardt for å avvikle timene.  

Nå kommer det straks en prisliste på alle våre tjenester. Dette gjør vi for at du som kunde skal få det du ønsker til en enkel, oversiktlig og fast pris, som begge parter må forholde seg til. Om vi skulle komme til å vike fra den, og dere mener vi bommer, så er reiselederne klare til å starte dialogen! 

Kanskje du liker

disse historiene om Innsikt