TIL KUNDESIDE

"Vipps" er kanskje den ultimate digitaliseringstesten

Sindre Johansen
27.jun.2019 08:34:56

Vipps har vært en åpenbaring for alle som driver med salg av produkter og tjenester til konsumermarkedet, men er den i ferd med å skape et digitalt klasseskille? 

Hvert år går Glassverkets Idrettsforening sin GlassCup av stabelen. I år var jeg en av de frivillige som hele lørdagen skulle ta i mot inngangspenger og dele ut armbånd til deltakerne. Blått bånd til de som var på dagsbesøk og gult bånd til helgepass.

Les også: Forbedringspotensialet til nettbutikken din

GlassCup'en 2019 skulle vise seg å bli en av de kuleste dagene på min digitaliseringsreise. Ikke bare skulle jeg sitte der og ta imot betaling på enten Vipps, kort eller cash, men jeg bestemte meg for å bruke anledningen til en høyst uformell studie av det digitaliserte mennesket.

Så mye styr kan en enkel betaling på 150kr lage
Målet mitt var å se om det var forskjell på de menneskene som betalte med Vipps, kort eller cash. Hvor mye styr kan det skape og hvor mye kø kan oppstå for å betale 80 kr i inngang eller 150 kr for en helg?

For å si det sånn, de 7 timene jeg satt der var ikke kjedelig et eneste sekund. Så mange observasjoner og forskjellige personligheter skal du lete lenge etter på et og samme sted. Det var unge og gamle mennesker, foreldre, besteforeldre, folk fra ulike land og samfunnsklasser, bedriftseiere og butikkmedarbeidere.

Les også: Hva er ERP, egentlig?

Hele dagen min observerte jeg folk som kjøpte billetter, og spesielt interessert var jeg i de som betalte med Vipps. Jeg satt like ved inngangen, og rundt meg hang det plakater hvor Vipps nummeret står tydelig skrevet med tjukk sprittusj. Ikke bare én plakat, men mange.  Vipps er nå så kjent at alle vet hva det er og hvordan det fungerer og brukes - eller hva?

Jo eldre du er, jo vanskeligere er vipps.
Her kom digitaliseringstesten inn. Hvor mange klarer å fikse dette på under 60 sekunder? Hvor mange står klare med betalingsbekreftelsen på mobilskjermen? Hvor mange knoter når de endelig kommer frem til meg? Hvor mange gir opp og tyr til kort eller cash? Hvor mange må få hjelp?

I mitt hode er Vipps kanskje den enkleste tjenesten å bruke, men den er tross alt heldigital og brukeren må forstå hvordan den virker. Jeg beklager å si det, men min påstand er: Klarer du ikke å bruke Vipps er det kanskje heller ikke du som bør lede digitaliseringsløpet i din bedrift!

Vipps henger sammen med alder. Jo eldre GlassCup besøkende var, jo lengre tid tok betalingsprosessen. Det var overraskende mange som ikke klarte å betale med Vipps, som trengte hjelp, eller rett og slett gav opp og tok frem kort eller kontant istedenfor.

Om og om igjen hørte jeg, "Åååå Vipps er bare sååå tungvint, det er så vanskelig å skjønne."

Nei. Vipps er utrolig lett og enkelt å bruke!

Vipps er kanskje den ultimate digitaliseringstesten. Her har du en utfordring. Neste gang du er på et sted som aksepterer betaling gjennom Vipps, se om du klarer å gjennomføre betalingen på under 60 sekunder, fra pålogging av mobilen til betalingsbekreftelsen i appen. Klarer du det uten at du syntes det var spesielt vanskelig så kan vi snakke digitalisering, klarer du det ikke? Nei, da sender du noen yngre inn i digitaliseringsmøtet.

LES OGSÅ: Digitalisering betyr endring

Det er mulig å øve seg til å bli god på Vipps. Målet ditt bør være å gjennomføre betalingen på under 30 sekunder, plusspoeng får du om du er klar med betalingsbekreftelsen lenge før det er din tur i kassen. Da er du proaktiv og skrudd på. Lykke til!

- Sindre Chr. Johansen
Daglig leder i Cloud Connection

Hvordan kan din bedrift bli moderne og digital?

Start med å forstå skybasert ERP.

Hva er skybasert ERP? Last ned ebok

Kanskje du liker

disse historiene om Digitalisering