Returer: En mulighet eller hinder?

Sindre Johansen
23.apr.2021 12:03:35

Se en demo av en god returflyt i Visma.net nederst i artikkelen

I dag har mange nettbutikker en returandel på mellom 10%- 20%, og det tror jeg vi må forholde oss til i større grad fremover: Økende handel på internett betyr fort flere returer.

Da handler alt om å legge til rette for at det skal være en god opplevelse for kundene, samt at lageret klarer å håndtere dette på en smooth måte. 

Hver uke møter jeg kunder som sliter med å håndtere returer, og ikke minst at kundene ikke aner hvor varene eller pengene blir av i denne prosessen.

Les også: Ikke vær en WISMO-bedrift i møtet med netthandel

Noen ganger tar det både uker og måneder før nytt produkt er på plass, eller pengene er tilbake på konto. Som resultat kommer kunden sjelden tilbake og handler hos deg, og alle aktiviteter du som bedrift har gjort for å få kunden til å handle hos deg i førsteomgang er forgjeves.

For la oss være ærlig: Det koster å skaffe seg nye kunder hele tiden, og det er de som stadig kommer tilbake som gir deg den virkelig gode verdien for pengene og tiden du har brukt. Derfor er det helt avgjørende å ta godt vare på nettopp dem, og det gjør du blant annet gjennom en sømløs og friksjonsfri returprosess.

Så, hva er den største utfordringen på returer?

La oss ta et typisk scenario: Plutselig dukker det opp varer på lageret, og i esken ligger det et returskjema. Da må man blant annet vite hvilke varer er det som er returnert, hvilken ordre dette tilhører, skal noe krediteres, eller skal det byttes? Kjapt er er ballen i gang å rulle, og den vil bare rulle raskere samtidig som at stadig nye baller kommer inn. 

I dag må du kanskje inn i ERP-systemet og finne ordren, kopiere den til en kredittnota med alle linjene, fjerne de som ikke skal returneres, og lage en ny salgsordre som igjen skal ut til plukk og pakk på lageret. 

Kanskje har du to forskjellige returer i en og samme retur: Noe som skal byttes og noe som skal ha pengene tilbake? Da må du kanskje gjennomføre operasjonen to ganger. 

Les også: Northug og Tufte er blant de aller beste på e-handel

Ser vi på de som driver med frakt, kommer det nå løsninger som skal legge til rette for en smoothere reise for kundene, men det hjelper lite hvis ikke systemene bak snakker med disse nye løsningene.

Her kommer returløsningen mot Visma.net ERP inn i bildet: Den syr sammen e-handel, ERP, retur og frakt på en måte både som gjør prosessen raskere og mer pålitelig og oversiktlig for kunden, men også for deg som leverandør. 

Bruk 5 minutter på å se den nye returhverdagen:

VN_Retur

 

PS! Som en bonus får du muligheten til å samle inn data for å analysere hvorfor varene returneres. Er det for eksempel mye bytting i størrelse på et spesifikt produkt, betyr det kanskje at beskrivelsen av produktet burde endres, slik at kunden skal velge riktig. Eller kanskje er ikke fargen som forventet?

På den måten kan du gjøre endringer i forkant av kjøpene, og slik minimere antall returer på langen, og ikke minst: skape bedre kundeopplevelser!  

//Sindre 

New call-to-action

Kanskje du liker

disse historiene om E-handel