RFID: melk og brød for noen, en ubrukt ressurs for mange

Sindre Johansen
08.sep.2020 08:16:52

Teknologien i RFID er som tatt ut av en Star Wars-film: Fremtidens vareproduksjon, butikklokaler, prøverom; morgendagens kundeopplevelse og arbeidshverdag, er med RFID-teknologi som tatt ut av 90-tallets science fiction-filmer.

I dag brukes RFID-teknologi mest av tung industri og noen av de største innen klesindustrien, som H&M og Zara, samt dagligvarebransjen på paller og kasser. De siste årene har oppsikten rundt RFID avtatt, og fått et mer "hverdagslig" uttrykk for mange, men sannheten er at RFID har et enormt og delvis ubrukt mulighetspotensial for både små og store bedrifter innen ulike bransjer.

I denne podcasten møtes Sindre Johansen i Cloud Connection og Geir Vevle fra RFID Solutions på GS1-senteret i Oslo, for å diskutere - og teste ut - noen av de mange mulighetene RFID-teknologi tilrettelegger for, og hvorfor ikke flere små og mellomstore bedrifter har tatt det i bruk enda.

 

Flyvende droner på Deichmanske
Som eksempel er kanskje ikke et bibliotek det mest åpenbare bruksområdet, men Vevle kan fortelle at et av Deichmanske ungdomsbibliotek nå bruker RFID-teknologi daglig. For når ikke tradisjonell teknologi lenger holder mål, må den erstattes med enklere og mer moderne prosesser.

På bestilling fra ungdommene er biblioteket nå blant annet blitt utstyrt med flyvende droner som teller hele biblioteket på nattestid, og skannere som gjør jobben med å finne bøkene både morsommere og enklere.

- Vi brukte en vanlig RFID-teknologi som gir opptil ti meters leserekkevidde, noe som muliggjorde håndskannere. Når barna trenger en bok, lastes den nødvendige informasjonen inn i skanneren, og så piper den som en geigerteller; jo nærmere de kommer, jo "varmere" blir det. Slik finner de lett fram til boka, selv om den er helt feilplassert, forklarer Vevle.

Hvorfor RFID?
Han forteller videre at RFID nå nærmest er melk og brød i mange bransjer, og et godt eksempel er klesindustrien. Merkingen skjer i Kina, og brukes ved mottak, utsending til butikker, og kanskje viktigst av alt: ved varetelling i butikk.

LES OGSÅ: Skredderen Frislid går All In på e-handel

- Når butikkene tradisjonelt sett kun har varetelling to ganger i året, er det mange som går inn i de travleste periodene, for eksempel julestria, med den mest elendige lagerkontrollen de kan ha. Med RFID øker butikkene frekvensen på varetelling til hver uke, eller hver dag, og de mest avanserte har utrusta hele butikken med antenner som til enhver tid leser alt og har full kontroll på varelageret, forklarer Vevle.

 

På mange måter er RFID-brikken, som festes på klærne ved produksjon, en utvidet versjon av strekkoden vi kjenner fra før. Det unike med RFID er at det legges på et serienummer som gjør den ene spesifikke varen fullstendig unik. Dette tilfører, i tillegg til mer kontroll over butikker og lagerbeholdning, en helt ny dimensjon av sikkerhet til bedriften: de unngår forfalskede produkter, og forsikres om at de mottar riktig vare ved returer, noe som kan spare dem for mye hodebry og penger.

Fremtidens bedrifter har RFID
Også kundeopplevelsen vil endres betydelig når bedriftene tar i bruk RFID. Ikke bare lages det nå prøverom hvor stemningen endres ut ifra hvilke plagg du tar med inn, men på samme måte som de håndholdte skannerne på biblioteket, vil du som kunde kunne få en skanner som leder deg rett til riktig produkt – i riktig størrelse.

- Finner du det ikke da, er det din egen feil, flirer Vevle.

Et stort spørsmål i dag er hvorfor ikke de mindre bedriftene også har kastet seg på RFID-bølgen. Vevle mistenker at årsaken ligger i at mange fortsatt tror RFID er for kostbart, innviklet og omfattende til at små og mellomstore bedrifter kan ta seg råd.

LES OGSÅ: Alt om forretningssystem til butikk og e-handel

Vevle forteller at det har skjedd mye i RFID-verdenen siden han startet å jobbe med det for 17 år siden, både med tanke på pris, men spesielt også usikkerheten rundt hvordan det skal brukes og hva det kan gjøre.

- Nå finnes det standardiserte løsninger som skaper gode muligheter også for de aller minste å dra nytte av RFID fra dag én, sier Vevle og avslutter:

- Dessuten har jo de små en tendens til å bli store! Da er det veldig fint om man har starta med gode og tighte prosesser fra dag én. Med RFID er potensialet enormt og vil definitivt gi mer inntekter enn kostnader.

Hør hele samtalen mellom Sindre og Geir i denne podcasten.

 

Nysgjerrig på hvordan du kan utnytte denne teknologien? 

Snakk med oss