Hopp til hovedinnhold
Kvinne som arbeider ved pcen

Redd for hva nytt CRM vil koste? Det trenger du ikke være

Er det én ting som stopper bedrifter fra å gjøre nødvendige investeringer, er det frykten for kostnader.

Har det gått tålelig greit med regneark og gule lapper, er det lett å tenke at man bare skal fortsette i samme spor.

Men et nytt CRM er langt fra noe rent pengesluk. Så fort det er oppe og går, bidrar det til å styrke økonomien til selskapet.

Det gjelder bare å være klar over hva som er en realistisk investering i forkant, så du ikke får noen negative overraskelser.

Hva er kostnadsdriverne for et nytt CRM?

Det er to typer kostnader du må påberegne når du investerer i nytt CRM: Direkte og indirekte kostnader.

Den største direkte kostnaden er lisenser, ofte per bruker. I tillegg har du konsulenttimer, og eventuelle spesialtilpasninger.

Indirekte kostnader er arbeidstimene du selv må bruke på opplæring og workshops. Sørg for å få et godt estimat fra leverandøren din, så du kan beregne hva som trengs fra din side.

Forventningsavklaring: Hva vil et CRM koste?

Har du hjulpet en del bedrifter med å implementere nytt CRM, dukker det sjelden opp store overraskelser. Vi hjelper deg å kartlegge:

  • Hvor mange brukere skal ha tilgang (og dermed hvor mange lisenser)?
  • Hvilke funksjoner trenger dere, og hva kan dere droppe?
  • Hvilke avdelinger skal ha tilgang, og skal noen vente til senere?
  • Har dere behov for unike tilpasninger?
  • Hvor mye opplæring blir nødvendig?


På grunnlag av dette setter vi opp et estimat. Så kan du selv avgjøre om investeringen får plass i budsjettet ditt.

Hva koster det å ikke kjøpe nytt CRM?

Den andre siden av mynten er hva du faktisk tjener på ditt nye CRM. Hva får du igjen for pengene?

Vi kan egentlig oppsummere i ett ord: Oversikt.

Med et godt CRM på plass får du full kontroll på kontakter og pipelines. Selgere ser tydelig hva slags prosesser som tar mye tid, og hva som faktisk leder til salg.

Supportstaben får lettere prioritert og kategorisert kundehenvendelser, med enkel tilgang på hva som har blitt gjort og sagt fra før.

Du kan logge interaksjoner med ulike kontakter, og varsles når det er på tide å følge opp.

Skulle noen slutte, sykemeldes eller i verste fall gå bort, betyr ikke det at informasjonen de satt på forsvinner. Alt er lagret i systemet ditt.

Se også: Tre grunner til at et kundeservicesystem skaper bedre kundeopplevelser

Ikke spar deg til fant

Det kan være fristende å skjære ned på utgiftene. Kanskje har du funnet noe freeware som ser OK ut, eller tenker at opplæring kan utsettes til et senere tidspunkt.

Da er det verdt å minne om at gratis programvare som regel er gratis av en grunn. Og gratisnivået av betalte CRM er temmelig begrenset på funksjonalitet – mest ment som en smaksprøve.

Å utsette opplæring betyr at du får mindre igjen for investeringen din, og dermed betaler mer for mindre. De arbeidstimene du sparer er en liten dråpe i havet, tross alt.

Alt som er verdt noe her i livet koster penger. Men et CRM er fint innenfor budsjettet til de fleste selskaper, og smaker mye, mye mer enn det koster.

Vil du vite mer? La oss ta en prat!

Pål Vestre

Leder, CRM Rådgiver, Drammen