Konseptbutikker og nisjehandel endrer butikkdriften

07.feb.2019 09:19:27

Handleopplevelse hos forbrukeren er viktigere enn noen gang. Butikker skal forvandles til opplevelsessentre og tilby noe mer enn bare et sted for varehandel. Dette og mye mer, er årsaken til at det dukker opp stadig flere concept stores i landet vårt og trenden setter nye krav til kasseapparat og betalingsløsning.

Forbrukernes kjøpsatferd er i endring, og netthandel endrer vareutvalget i flere butikker. I butikken er det kanskje 50 -100 varer, men på nett er varelageret mange tusen. Kunder går i butikker for å teste og se, men ønsker å bestille hjemme for å få den beste prisen. Butikkene trenger å gjøre det enklere for kundene å plassere ordren ute i butikk. En kunde fortalte oss nylig:

- Hvis kunden ikke finner størrelsen sin i butikken, spør de nesten aldri de som jobber der om hjelp fordi de føler  seg mer forpliktet til kjøp. Vi skulle gjerne betalt for å leie en vegg til utstilling av produktene våre hos sportsforretninger med en digital skjerm til netthandelen vår. På den måten kunne sportsbutikker blitt et utstillingsvindu fremfor et lagerhus. 

Denne trenden innebærer en rekke fordeler og ulemper for både butikken og forbrukeren. Concept Stores har lite eller ingen varebeholdning, og belager seg gjerne på å sende varene via post. Dette betyr at kunden kan komme til butikken for å prøve, se og føle på varen, men må plassere en bestilling via netthandel enten i butikken eller hjemme, før den ankommer via bud eller post. Bestillingen baseres dermed på etterspørsel og butikken sparer seg for store kostnader knyttet varebeholdning og logistikk.

Les også: Økonomisystem med lagerstyring i skyen

Kjøpesentre og butikker med store varelagre blir taperne

Concept Stores gir seg noen utfordringer for kjøpesentrene som i dag tar betalt en prosentandel av butikkenes omsetning i husleie. Det vil bli vanskelig å spore omsetning tilbake til spesifikk butikk når bestillingene blir plassert via netthandel. I noen concept stores finnes det ikke engang varelager, du er pent nødt til å komme å se / prøve og plassere bestillingen i butikken via nettbutikken.

Lær om visma.net logistics

Samhandling mellom systemer skaper økte salg og nye forretningsmodeller.

De nye handlemønstrene snur opp ned på hvordan kassasystemene i butikken benyttes. Du vil trenge kasseapparat som er kompatible med ditt logistikksystem og betalingsløsninger som Klarna, Vipps og mobilbetaling. For mange høres dette tungvint ut, for andre er det fremtidens handlemønster. Kontroll på hele verdikjeden med de systemene og den oversikten du er avhengig av for å møte fremtidens handlemønster.

Hva er skybasert ERP? Last ned ebok

Kanskje du liker

disse historiene om Digitalisering