TIL KUNDESIDE

Dette er forbedringspotensialet til nettbutikken din

Sindre Johansen
04.okt.2018 10:35:39

Det går ikke en uke uten at jeg leser om at fysiske butikker går konkurs og at e-handel får "skylden". Hvordan sikrer vi en sunn økonomi samtidig som vi imøtekommer kundenes krav til rask og riktig leveranse når de handler på nett?

Komplett.no har lenge vært et lokomotiv i Norge når det kommer til e-handel, de har klart å oppnå en rask og korrekt leveranse. Den samme opplevelsen søker vi overalt hvor vi handler og det setter krav til at du som leverandør har riktig vare, til riktig pris, til riktig tid på lager og at kunden får akkurat det han skal ha - og ikke noe annet. Er det noe som er kostbart i e-handel så er det returhåndtering og kreditering. Da er hele gevinsten borte i et feil tastetrykk.

LES OGSÅ: Dette er hva integrasjoner kan gjøre for deg

Vi må snu listen for prioriteringer i e-handelsløsningen.

Det har nærmest blitt et krav fra kunden at du som selger fysiske varer skal ha en form for e-handelsløsning i dag, slik at kunden slipper å være i kontakt med mennesker. Helt til nå har ofte nettbutikk og e-handel tilhørt markedsavdelingens ansvar, og de har funnet et system som til en viss grad lever opp til kravene fra kunden og resten av bedriften. Dette handler gjerne om design, brukervennlighet, mobiltilpassing og støtte for ulike betalingsløsninger. Sist på prioriteringslista sto automatikk.

tilbud på logistikkløsning

Nå har dere kanskje testet e-handel en stund og dere ser at de 20 ordrene i uken har vokst til å bli 100-200 ordre. Det er ikke lenger mobiltilpasset design eller handlekurv som er begrensningene deres, men rett lagerbeholdning, pris og ordrebehandling. Kanskje sitter det et stakkars menneske og flytter ordre manuelt fra e-handel til logistikk og tilbake til e-handel. Dette var ikke noe problem med 20 ordre, men 100 - 200?

En moderne e-handel opprettholder flyt og tall i sanntid

For at nettbutikken skal virke og gi kunden den opplevelsen de forventer så må e-handel og forretningssystem henge helt sammen. Det må være to sider av samme sak som jeg pleier å si. Du kan ikke lykkes med den ene komponenten alene, begge må spille sammen.

LES OGSÅ: Hva har Netflix og ERP til felles?

Varene skal opprettes i forretningssystemet og overføres automatisk til e-handel. Lagerstatus og priser skal oppdateres fortløpende og eventuelt sørge for at du ikke får bestilt varer som ikke finnes på lager, hvis det er et ønske. Salgsordren skal komme inn til lageret som skal plukke, pakke og sende ut varene uten at noen må være involvert og punche tall inn i forretningssystemet. Når varen er sendt ut skal sporingsnummer og en bekreftelse sendes tilbake til e-handel som sørger for å trekke penger av kortet eller andre betalingsløsninger. Da flyter det mellom systemene og du kan heller sørge for å ha riktige varer til riktig tid på lageret.

E-handel er ikke lenger noe som lever sitt eget liv hvor designet er hele jobben. Nå må alt henge sammen for å sørge for den beste totale opplevelsen. De ansatte skal jobbe for å skape den beste opplevelsen og ikke bruke tid på manuelle feil og rutiner.

Og forresten… Sitter du på et gammelt Windows basert ERP-system er ikke dette lett å få til. Husk at disse systemene ble utviklet lenge før det nesten fantes e-handel og i dag så mekkes det til rare løsninger for å løse nåtidens utfordringer. For å løse dette er faktisk skyen svaret selv om det høres flåsete ut. En helintegrert e-handel og ERP er nøkkelen til din suksess fremover.

Sjekk kundereisen "Ready. Set. Go!"

En enklere reise til skyen, klikk på bildet

Ready_3.jpg

Kanskje du liker

disse historiene om ERP