Skal du bli digital eller digitalisert?

Sindre Johansen
07.mai.2021 15:09:26

Vi snakker hver dag med kunder som ønsker å gå opp i skyen: Nå skal de bli digitale for å henge med på utviklingen. 

Lite kan sies om det ønsket; alle har vel fått med seg nå at du må bruke teknologi, ikke mennesker, til å utføre repetitive og tidkrevende oppgaver, og at det i 2021 finnes vanvittig mye bra teknologi som kan hjelpe din bedrift å vokse raskt. 

Les om: PetXL som går all in og lar systemene håndtere veksten! 

Alt dette stemmer, men (og det er et stort men) i alle salgsprosesser forteller vi kunder igjen og igjen at dette ikke bare handler om å velge en digital skyløsning, men at de som bedrift grunnleggende må endre måten de jobber på.

For vi ser at alle er veldig endringsvillige i starten; klare for å utvikle seg i en salgsprosess, spesielt når vi viser dem de nye måtene å jobbe på, og de innser at de kanskje kan doble omsetningen uten å ansette flere folk. Det er kanskje ikke så rart, for så langt har de kun sett de mange, spennende mulighetene; og de er helt rå – og de finnes nå. 

Så tar de valget om å gå til skyen for å bli digitalisert og hva skjer?

Det vi ofte ser er at allerede idet vi starter første workshop for å skjønne hvordan de jobber i dag, kommer motstanden: "Jammen, hvor er dét feltet, og er ikke det feltet på det skjermbildet?", og: "hvorfor kan jeg ikke 'jukse' og skrive noen minuslinjer her og der?" Så fort det begynte å gå på bekostning av de inngrodde rutinene fra de siste 10-15 årene, var det plutselig ikke så gøy å bli digitalisert likevel.

Ofte vet de ikke hvorfor de gjør som de gjør, men ofte er det fordi de bygget rutinene sine basert på hvordan systemet fungerte; og brått sitter de med rutiner som passer et nå utdatert system, i stedet for rutiner som grunnleggende passet best for dem

e-handel webinar

Når vi da spør dem hvordan de jobber havner vi i en diskusjon på at alt må være likt som det var med det gamle systemet, i stedet for å spørre hvordan dere best mulig kan tilpasse dere den nye digitaliseringsmaskinen.

Her er moralen: Det hjelper lite å kjøpe en ny, digital tjeneste hvis målet er å bruke den likt som den gamle.

Ta el-bil som eksempel (selv om jeg innser at metaforen er litt oppbrukt): Det nytter ikke bare å kjøre mil etter mil; med en el-bil må du tenke annerledes på hvordan selve bilhverdagen din blir. Det er først da du blir fornøyd med skiftet!

Les også: Spar kostnader og arbeidskraft: slik lykkes du med e-handel. 

Jeg gir deg gjerne oppskriften på å bli happy med din digitale skyløsning: Du må samtidig ha et ønske om å bli grunnleggende digitalisert; for det er sånn du oppnår den graden av effektivisering du ønsker. I 2021 er det mulig å kjøpe programvare som løser det meste, forutsatt at du greier å koble alt sammen og sørger for at de ansatte brukes der de virkelig har verdi, og ikke på manuell punching.

I stedet: Skap mer tid til salg, til å følge opp kunder, til å skape nye kundereiser og -opplevelser. Bruk tiden på en måte som gjør at kundene dine merker at du har blitt digitalisert, og ikke minst: la de ansatte få gleden av å jobbe med de nye rutinene. 

Jeg er sikker på at det sitter mange der ute som har kjøpt en digital løsning, men som er langt unna å være digitalisert, og som dermed sitter uten gevinsten som gjorde at dere investerte i første omgang. 

Gå for å bli digitalisert; ikke stopp på grunn av gamle systemer!

//Sindre. 

New call-to-action

Kanskje du liker

disse historiene om Innsikt