Vismas største transformasjon noensinne

25.aug.2020 08:00:00

- Vi tok et valg i 2012 om å gå all in og utvikle en ny teknologi, Visma.Net ERP. Fra den dagen bestemte vi oss for at dette skiftet skal vi gjennom, og vi skal levere. Den kompetansen Visma har opparbeidet seg gjennom mange års drift er helt avgjørende for å lykkes, sier salgsdirektør i Visma, Lene Myklebust.

Visma har tilpasset seg at moderne ERP må være er del av et større økosystem. Derfor spiller de nå med et åpent grensesnitt (API) i systemet, som gjør ERP-systemet blir hub-en i midten som kobler alle eksterne systemer sammen. 

- Vi ser at det stadig kommer nye, lettbente ERP-aktører på markedet, og selv om mange kan utvikle gode regnskaps- og finansløsninger, er det noe helt annet å tilby et system tilrettelagt for logistikk. Da er du avhengig av et godt API og gode integrasjonsmuligheter – og ikke minst stålkontroll på sikkerhet. Å bygge et slikt system er både kostbart og krevende, som skaper en begrensning for de minste ERP-aktørene, sier Myklebust.

Visma har bunnsolid kjennskap til det nordiske markedet, og har slik utviklet en sammensatt pakke av ferdige integrasjoner mot det aller meste av tredjepartssystemer. Dette gir Visma et stort konkurransefortrinn når de nå skal snu teknologiselskapet sitt til å på sikt kun levere cloud.

Da Cloud Connection, en Visma Partner, i 2016 valgte å satse 100% på å levere Vismas skytjeneste, var det med en overbevisning om at Visma.Net er et av få ERP-systemer som vil bestå det kommende tiåret. 

I podcasten nederst i artikkelen møtes Sindre Johansen i Cloud Connection og Myklebust for å snakke om det å gå all in i transformasjon; hva det betyr for Visma internt, for kundene deres og for Visma partnere lik Cloud Connection.

En total-transformasjon av partnermodellen
For de kanskje største endringene gjøres i Vismas partnermodell: Der partnerne tidligere har hatt "hovedkontrollen" under implementering og vedlikehold av selskapets ERP-system, tar Visma nå en tydeligere posisjon i verdikjeden overfor kundene. Hør hvordan i dette lydklippet:

Nærheten Visma-partnerne har til kunden og deres behov strekker seg forbi det Visma evner å bistå med, men at tiden hvor partnerne er ute hos kunden en gang i året og gjør en fysisk oppgradering er forbi, skal vi tro Myklebust.

- Nå forventer kundene en partner som ikke bare utfører det de ber om, men som også ser lenger, som er proaktive og forstår kundens forretningsbehov, for dermed å sy sammen riktig løsning, sier Myklebust.

Ny teknologi for et nytt tiår
På veien mot det langsiktige målet om å bli et fullblods cloud-selskap, forblir hovedfokus stadig på å utvikle god programvare og god funksjonalitet, for å forbli den foretrukne løsningen både for eksisterende og fremtidige kunder.

Mange bedrifter må nå gjøre en vurdering av egne forretningssystemer, og da skal Visma stå klare til å hjelpe kundene inn i et nytt tankesett, og over i ny teknologi.

- Visma har en lang horisont og jeg håper kundene opplever oss som en sterk skyleverandør som de ser en fremtid sammen med. Vi ønsker oss kunder som vil gå all in i de neste ti årene.

Hør hele samtalen mellom Sindre og Lene i denne podcasten.

icon_migrering

Norges beste system for logistikk?

Bli kjent med Visma.net og muligheter for modernisering med systemet.

LES MER

Kanskje du liker

disse historiene om Aktiviteter