Hopp til hovedinnhold
Buss som kjører i skogen

Smidige prosesser og smartere beslutninger – slik lykkes Sobona AB med Visma Net

Da Sobona – en arbeidsgiverorganisasjon for kommunalt eide selskaper – valgte å gå fra Visma Control til Visma Net, var målet klart: enklere arbeidsflyt, bedre rapportering og mer kontroll. Resultatet? Grønt lys fra revisor og en ledelse med den oversikten de alltid har ønsket seg.

Effektivisering i fokus

Sobona har sitt kontor i Stockholm og representerer rundt 1 000 medlemsbedrifter med cirka 80 000 ansatte. Med 37 medarbeidere trengte de et ERP-system som var fleksibelt, fremtidsrettet og brukervennlig.

– Vi valgte Visma Net på grunn av tidligere erfaring, brukervennlighet, muligheten til å periodisere kostnader og inntekter – og prisen, forteller Jenny Wolf, økonomiansvarlig i Sobona.

Jenny Wolf, Økonomiansvarlig hos Sobona AB
Jenny Wolf, Økonomiansvarlig hos Sobona AB

Valget av Cloud Connection som leverandør ble gjort etter anbefalinger – og det har de ikke angret på.

Et samarbeid som leverte

Implementeringen ble gjennomført høsten 2024, og opplevelsen av samarbeidet med Cloud Connection har vært gjennomgående positiv.

– Vi fikk god oppfølging og raske tilbakemeldinger fra hele teamet. Vi fikk også verdifulle tips til nye løsninger da vi byttet hele vår kodemodell og deler av kontoplanen.

Det som særlig utmerket seg, var nærheten og den personlige relasjonen til leverandøren:

– En viktig tilbakemelding til dere er at vi setter stor pris på den personlige kontakten vi har med flere av medarbeiderne i Cloud Connection.

Tydelige resultater og ros fra revisor

Takket være overgangen til Visma Net – i kombinasjon med forbedrede prosesser og rapportering via OneStop Reporting – har Sobona sett konkrete resultater.

Styret vårt er svært fornøyd med den nye rapporteringen vi nå henter ut via OneStop Reporting. Med det nye systemet og de oppdaterte prosessene kan vi nå lukke regnskapene tidligere.
Jenny Wolf

Økonomiansvarlig, Sobona

Og det endelige beviset kom nylig fra revisor:

– Det var veldig enkelt å hente ut dokumentasjon til revisorene for revisjonen av 2024, og revisjonsrapporten fikk grønt lys.

Forbedret fakturaflyt med Winvoice

I forbindelse med systembyttet tok Sobona også i bruk Winvoice for håndtering av fakturaer. Det har gitt bedre kontroll og tydeligere rutiner.

– Vi har kunnet sette opp regler basert på vår delegerte attestordning. Flyten er betydelig lettere å følge.

Selv om det fortsatt finnes enkelte ønsker om videre forbedringer, er hovedopplevelsen klar: økonomifunksjonen fungerer nå smidigere – til nytte for både ansatte og medlemmer.

Vil du vite mer? La oss ta en prat

Sigurd Myhre

Rådgiver ERP, Oslo