Hopp til hovedinnhold
Kolleger sitter i et møte

12 grunner til at salgsfolk trenger CRM

Vanligvis er det lett for salgsledere å se fordelene ved å ta i bruk et CRM-system. De setter pris på at salgsdata lagres sentralt og presenteres på en oversiktlig måte, noe som gir dem oversikt over salgsprosesser, selgernes prestasjoner og mulighet for å optimalisere salget.

Men hva med den gjennomsnittlige selgeren i B2B-salg? Ofte er de ikke like begeistret for CRM i begynnelsen. Salgsfolk ser ofte på CRM som enda et annet verktøy, mer arbeid, og bare en annen måte for sjefene å holde oversikt over arbeidet deres.

Det er også den ekstra tiden som brukes på å legge inn data i CRM-systemet som øker irritasjonen. Salgsfolk tror at dette hindrer dem fra deres hovedoppgave – å selge.

Denne artikkelen handler ikke om hvorfor salgsteam ofte ikke ser verdien i CRM – den handler om hvordan CRM faktisk forbedrer livene til salgsfolk, eller enda viktigere, hvorfor salgsfolk trenger CRM!

Et flott, men undervurdert salgsvåpen

CRM-systemet hjelper faktisk med å øke salget.

Tilbake i 2012 publiserte Tech News World en undersøkelse som avslørte at mer enn halvparten av alle bedrifter (54%) forventet å forbedre salget med CRM.

Diagram 1: Hvilke hovedfordeler håper din bedrift å oppnå med bruk av CRM

Men har dette skjedd nå?

Vel, statistikken peker på "Ja", da 2014 så en forbløffende 87% økning i bruken av Mobile CRM, som er spesielt tiltalende for salgsfolk som alltid er på farten.

Når det gjelder behovene, hva kan være viktigere for selgere enn å nå målene?

Ifølge The Tas Group, misser i gjennomsnitt 2/3 av alle salgsstyrker (67%) salgskvoten sin.

Imidlertid hevder en studie av Innoppl Technologies at 65% av salgsfolk som har brukt Mobile CRM nådde salgskvotene sine, og forbløffende 78% av de som ikke brukte CRM, ikke nådde sine mål.

Diagram 2: Oppnådde salgskvoter med og uten CRM på mobil

Til tross for alle "fordelene", virker det ikke som alle salgsfolk er begeistret for ideen om å introdusere CRM i sin daglige rutine.

Som vist i diagrammet nedenfor, er antallet salgsfolk som misforstår verdien av CRM 87%, da de tror det blir brukt av lederen til å overvåke deres aktiviteter. Denne frykten fører til at de bare "krysser av boksene" i systemet, uten å se den reelle verdien.

Diagram 3: Bruk av CRM i økende B2B-prispress

Selv om fordelene CRM bringer til salgsteamene kanskje ikke er umiddelbart gjenkjennelige, er de fortsatt vesentlige hvis de implementeres riktig.

Så, hvorfor trenger salgsfolk CRM? 👇

Uten å forenkle for mye, er de største utfordringene salgsfolk står overfor 1) hvordan kvalifisere og følge opp på leads og 2) hvordan prioritere salgsaktiviteter.

CRM-systemet løser ikke bare disse nøkkelproblemene. Faktisk er det i stand til å håndtere andre, like presserende problemer.

1. En sikker lagringsplass

CRM hjelper salgsfolk med å lagre kontaktene, salgsoppslagene, aktivitetene og de planlagte planene deres trygt og sentralt på ett sted, og ha uavbrutt tilgang til databasen fra flere steder. Vær trygg på at dataene dine ikke går tapt.

2. Planlegg og tidsstyr som en proff

CRM hjelper salgsfolk med å optimalisere deres daglige tidsplaner og prioritere oppgaver for å sikre at kunder ikke blir ignorert og de viktigste prospektene kontaktes i tide. Faktisk lar CRM salgsfolk bruke mer tid med kunder, noe som fører til flere signerte avtaler og en sterkere kundebase.

3. Aktivitetsrapporter? – Enkelt!

CRM hjelper salgsfolk med å enkelt forberede sine ukentlige eller månedlige rapporter for ledelsen. Prosessen er automatisert og oversiktlig, og det tar bare noen få klikk for å informere andre om hvilke salg som er pågående.

4. Slutt å surfe, begynn å målrette

CRM hjelper salgsfolk med å segmentere data og identifisere verdifulle muligheter via kriteriebaserte utvalg. Dette forhindrer at du bruker timer på å klippe og lime fra ulike dokumenter, eller surfe i de uorganiserte listene med data.

5. Hold deg oppdatert på hva som skjer

CRM tilbyr delte kalendere, dokumentmaler og e-postintegrasjon, og forener alle teammedlemmer og holder alle oppdatert. Deling av salgsstrategier og prosesser lar salgsfolk se hva som fungerer best. CRM øker også kommunikasjonen mellom salgsstyrken og salgsledelsen.

6. Møt opp i tide til det nye salget

Ved å spore all kommunikasjon med kundene, hjelper CRM salgsfolk med å vite nøyaktig når kunder trenger å bli kontaktet; for eksempel for produktutskifting, kontraktsfornyelse, eller for et oppsalg til et nytt produkt eller tjeneste. Alt dette øker sjansene dine for å sikre et salg.

7. Rasjonaliser dine salgsprosesser

CRM hjelper med å strømlinjeforme hele salgssyklusen, noe som resulterer i å ferdigstille avtaler i salgspipelinen din og hjelpe alle i teamet med å nå målene raskere. Siden ordrebehandling og utarbeidelse av tilbud er automatisert i CRM, er salgsteamene i stand til å redusere produksjonskostnader og øke salgsinntektene.

8. Vet hva kundene dine virkelig vil ha

Siden all kunderelatert data er lagret i CRM, hjelper det salgsfolk med å analysere kundenes behov og til og med forutse problemene deres – alt til rett tid. Alt dette øker kundetilfredsheten og sikrer lojalitet, samt høyere fortjenestemarginer.

9. Reduser admin-oppgaver

CRM frigjør salgsteamene fra de fleste admin-oppgaver ved å redusere, og til og med fjerne noen av de repetitive handlingene som tar mye tid, men gir liten lønnsomhet. CRM lagrer produkt- og prisdetaljer, utløser påminnelser for aktiviteter, og tar salgsfolk gjennom salgspipelinen steg for steg.

10. Spar penger

Selv om CRM-systemer ikke er billige, hjelper de deg faktisk med å spare penger!

For salgsfolk er det reduksjonen av feil (for eksempel i ordrer eller tilbud) som CRM kan hjelpe med. Innsatsen og kostnadene knyttet til å rette opp disse feilene kan være mye høyere. Til slutt koker det også ned til trivielle ting som å spare penger på de rotete og ofte forsvinnende Post-it-lappene, siden all ny informasjon kan lagres trygt i systemet.

11. Forbedre samarbeid og teamarbeid

CRM kan betydelig forbedre samarbeidet mellom salgsteamets medlemmer – alt ved å gi en sentralisert plattform for å dele informasjon, spore fremgang og koordinere innsats.

Teammedlemmer kan alltid få tilgang til hverandres notater, oppdateringer og kundesamhandlinger, noe som resulterer i å fremme en følelse av enhet og gjør dem i stand til å jobbe mer effektivt sammen.

12. Personaliser kundesamhandlinger

Til slutt tillater CRM-systemer salgsfolk å samle verdifull innsikt om kundenes preferanser, atferd og kjøpshistorikk. Som er nøkkelen, da fire av fem forbrukere er mer klare for å kjøpe fra et selskap som leverer en flott kundeopplevelse.

Med disse dataene tilgjengelig, kan de skreddersy sine salgspresentasjoner og kommunikasjon til hver kundes spesifikke behov og interesser.

Med andre ord, øke sannsynligheten for faktisk å treffe følelsene hos kundene dine, noe som betyr mer vellykkede salg og bygge sterkere, langsiktige kundeforhold.

Ønsker du å lære mer? La oss ta et møte, og få en 30 dagers free trial!

Pål Vestre

Leder, CRM Rådgiver, Drammen

Denne artikkelen er først skrevet og publisert hos SuperOffice!