
Store endringer med nytt CRM? Det er en god ting
Vi mennesker liker trygghet og rutiner. Når et nytt CRM truer med å røske opp i måten ting gjøres på, er det ikke rart det blir litt motstand.
For å ta det viktigste først: Ja, det blir endringer med et nytt CRM. Men det er som regel en god ting.
Ikke overbevist? Les videre før du avgjør!
Hvorfor er folk ofte skeptiske til nytt CRM?
Et nytt CRM betyr bedre oversikt – men oversikt over hva? For selgere som er vant til å jobbe selvstendig, er det naturlig å frykte økt overvåking fra ledelsen.
Verste fall-scenariet er at de må legge om alle rutiner, mens noen hele tiden kikker over skulderen deres for å kritisere effektiviteten. Ikke akkurat noen drømmesituasjon.
IT-avdelingen er nok mer bekymret for integrasjoner og merarbeid, mens ledelsen er redde for hva endringene vil kreve av tidsbruk og kostnader.
Kort sagt, forståelig. Men hva om frykten heller kan snus om til engasjement?
Litt vondt nå, mye bedre etterpå
Her er en aldri så liten brannfakkel: Hvis et CRM fører med seg veldig store endringer, er det sjelden CRMets skyld.
Når man begynner å kartlegge arbeidsflyt og dataflyt i forkant, oppdager man nemlig ofte rutiner som burde vært endret for lenge siden. CRMet er bare katalysatoren.
Å snu om på hvordan man gjør ting, er kanskje litt vondt der og da, men resultatet er smartere, smidigere prosesser. Det er alltid litt jobb å endre på ting, men ikke gjør det nye systemet til syndebukk.
Hva blir bedre med et nytt CRM?
Når det gjelder CRMet i seg selv, er det viktig å fremheve hva som faktisk er gevinstene.
Selgerne får bedre oversikt over egne avtaler, slipper å lete i innboksen, og husker hva som har blitt sagt til ulike prospekter. De får fullt innsyn i hvilke møter som leder til salg, og hvilke som ofte er bortkastet tid.
Ledelsen kan absolutt prioritere smartere med bedre innsikt i datamønstre, men det samme kan selgerne gjøre.
Skal du ha med deg hele organisasjonen på byttet, sørg for å involvere nøkkelpersoner som skal bruke systemet fra start. Vær ærlig om hvilke endringer det fører med seg, men vektlegg også hva dere får ut av det.
Det er ingen som mister jobben på grunn av et nytt CRM. Men jobben deres blir ofte veldig mye enklere.

