Sånn har Northug knekt ehandel-koden

Ken Tofthagen
15.jun.2021 08:17:11

- Alle snakker om at det er en boom i netthandel for tiden, men samtidig har også kravene blitt mye høyere. Så for at netthandel skal være et reelt alternativ til å gå og handle i butikk, det gå like fort, sier COO i Brand Assist Northug, Frank Solli.

For i møtet med "boomen" er det mange som sliter med økte kundeforventninger; flere og enklere returer, gode oppdateringer underveis i bestillingen og ikke minst: lynraske leveranser.

Northug ser at det er fornøyde kunder - som kommer tilbake og handler igjen og igjen – som gjør at de kan lykkes over tid. Og fornøyde kunder kommer av feilfrie og enkle kundereiser.

- Det fungerer ikke lenger at kunden legger inn ordre, for deretter å ikke vite når de vil motta varen, og kunne planlegge for det. Ting må skje raskt, og her ser vi en direkte sammenheng mellom hvor smidig prosessen er; hvor raskt folk får varene sine, og sannsynligheten for at den personen kommer tilbake for å handle på samme sted igjen, sier Frank.

Les også: Slik fungerer Visma.net ERP til din nettbutikk

For å lykkes her har Northug sørget for å ha gode systemer som knytter netthandel, lager og leveranse sammen, sånn at fra kunden trykker 'kjøp' i nettleseren, til de har varen i hånda, går hele prosessen automatisk. Det betyr færre mennesker involvert underveis og mindre sjanse for feil, samtidig som at Northug har full kontroll under hele kjøpsprosessen. 

- Det har vært viktig for oss å ha alt knyttet opp mot ett system som er master for både vareinformasjon og priser og økonomi, og som kan kommunisere med både nettbutikk og lager. Og ikke minst: at prosessene går automatisk; at det ikke skal måtte være noen som må sitte og følge med og trykke på knapper for at kundene skal få ordren sin gjennom systemet, sier Frank.

e-handel webinar

Store fordeler med PorterBuddy-integrasjon til nettbutikken
Med Visma.net ERP i grunnmuren av forretningen, kommer den virkelig store effekten til Northug ved hjelp av integrasjoner som sørger for at all data flyter mellom de ulike systemene og tilbake til ERP-systemet. Dét minimerer muligheter for menneskelig feil og tilrettelegger for en sømløs forretningsflyt og markedets raskeste leveringstid.

Les også: Dette er hva integrasjoner gjør for deg

- I mars bygget vi opp en ny nettbutikk, hvor vi i samarbeid med Cloud Connection har satt opp gode integrasjoner opp mot nettbutikk og lager, hvorav en PorterBuddy-integrasjon er sentral inn mot nettbutikken. Denne gjør at vi kan tilby samdagslevering; ved at postnummer og tidspunkter samhandels får kunden til enhver tid vite om de kan få pakken levert samme dag, forklarer Frank og fortsetter:

- Vi ser helt tydelig at PorterBuddy i dag tar en veldig stor andel av ordrene som kommer inn i dekningsområdet de leverer i, noe som viser oss at det har stor betydning for sluttbrukeren!

For i sammenheng med at folk har sittet på hjemmekontor, har også Northug sett at kjøpsmønsteret har endret seg; flere handler tidligere på døgnet enn før, noe som perfekt tilrettelegger for at de får varen levert på døra senere samme dag.

 

Les også: Ikke vær en WISMO-bedrift i møtet med netthandel

Med PorterBuddy har Northug fått enda flere leveransemuligheter å gi kundene sine; det er blitt raskere og mer økonomisk gunstig. Og Frank kan fortelle at de ser en kobling mellom å ku

nne tilby dette til sluttkunden, uten å ta noe mer betalt, at kjøpsprosessen blir kortere og enklere for kunden.

- Vi prøver alltid å gjøre det så lett som mulig for kunden, deriblant å kunne informere om leveringsdetaljer tidlig, og igjennom hele kundereisen: imens de surfer rundt vil de hele veien se at nå er det for eksempel 1 time og 20 minutter igjen til "deadline" for å få varen samme dag. Dette er en PorterBuddy-funksjon som er på vei inn i butikken vår nå, og et eksempel på funksjonalitet som hele tiden vil bidra til å forbedre kundereisen over tid.

Northug ser verdien i å kunne gjøre nødvendige justeringer på de små detaljene hele tiden, og slik sørge for en kontinuerlig behagelig kundeopplevelse.

Derfor syns ikke vi i Cloud Connection det er noe rart at Northug er blant de aller beste i Norge på e-handel!

New call-to-action

Kanskje du liker

disse historiene om E-handel