Hopp til hovedinnhold

To helt forskjellige bransjer, med helt forskjellige verdier har en helt vesentlig ting til felles: Begge har gått fra å levere fysiske produkter, CD eller servere, til å levere tjenester.

La oss ta en liten historietime
I 1997 starter Netflix utleie av DVD-er, levert rett i postkassen. Problemet var bare at det på den tiden ble ansett som en luksusgode å eie en DVD-spiller, noe som gjorde det vanskelig for Netflix å tjene penger. Allerede to år etterpå endret de derfor betalingsmodellen sin til en abonnementstjeneste: Nå betalte medlemmene en liten månedssum for å ha ubegrenset tilgang på filmer.

Veksten etter dette tiltaket var fantastisk og betalingsmodellen er, som de fleste vet, fortsatt en avgjørende del av Netflix sin strategi i dag.

I 2007 skjer nok en drastisk endring i forretningsmodellen til Netflix: De starter å kombinere DVD-leveringen med streaming, før de sakte men sikkert faser ut DVD-en fullstendig i 2011. Endringen gjør vondt for Netflix-kundene: Prisen øker med 60%, og 800.000 medlemmer velger derfor å avslutte kundeforholdet sitt.

Det var harde tak, men vi kjenner resten av historien: Få vil være uenig i at dette langsiktig var en smart investering. Det kanskje ikke alle er like klar over er at de samme tendensene er synlige også i ERP-markedet.

Les også: Hva er ERP egentlig?

Fra faste rutiner til automatiserte prosesser
For 10-15 år siden investerte mange bedrifter betydelige summer i servere og forretningssystemer som har gitt dem faste rutiner og medført en betalingsmodell knyttet til systemets vedlikehold og oppgraderinger. Det har vært dyrt, uforutsigbart, men ikke minst nødvendig.

Men: Etterhvert som teknologien utviklet seg, er ikke de nevnte systemene lenger optimale for en moderne drift. I dette tilfellet betyr det at mange kaster ut serverne for å flytte til skya. Det kan høres lett ut, men i realiteten betyr det at de sier ja til en periode med usikkerhet, opplæring av ansatte og omgjøring av gamle rutiner, før den nye hverdagen i systemet flyter.

En slik prosess innebærer tøffe tak for mange ansatte som må endre faste arbeidsrutiner og bli kjent med et nytt system; noen ansatte vil kanskje få endret arbeidshverdagen sin totalt.

Men etter en periode med opplæring og usikkerhet blant ansatte vil den endelige oppturen komme, og ting vil begynner å feste seg. Plutselig ser de at forretningssystemet gir dem nye måter å jobbe på; at "Helene" på regnskap slipper å slå inn bilag manuelt, og at "Harald" på lageret ikke jobber mellom ulike systemer og papirhauger. Driften flyter rett og slett mye bedre.

Så hva er fellestrekkene mellom Netflix og ERP-systemer?
Fellesnevneren er at begge har endret forretningsmodellene sine totalt fra å være stasjonerte produkter til å bli tjenester som er tilgjengelige 24/7, akkurat der du befinner deg.

Bilde av en pc som har Netflix oppe

Ja, Netflix fikk en nedtur etter å ha tatt det store steget, men suksessen er nå et velkjent faktum. I ERP-markedet sitter fortsatt bedrifter og leverandører på gjerdet, redde for endringen og nedgangen det betyr for bedriften, men nå skaper dette skiftet "vinnere og tapere"

Vi ser på det som vår rolle, som leverandører å eie denne muligheten; å hjelpe og løfte potensialet hos flere tusen bedrifter. For første gang er etterspørselen for jordbaserte forretningssystemer helt borte og det er skyen som gjelder, også i øvre del av SMB-markedet, og vi er klare for å ta både opp-/og ned-turer med dere for å komme trygt i mål på andre siden!

//Sindre